Je wilt een mooie website. Je wilt een goede website.
Weet jij wat hiervoor nodig is?
Een website is meer dan een verzameling van pagina’s op het web met tekst en beeld.
Het is een geniaal samenspel van vormgeving, inhoud, structuur en techniek die jouw boodschap goed moet overbrengen. Zodanig dat je de juiste klanten aantrekt. Dat jij je bezoekers duidelijk maakt dat ze bij jou moeten zijn voor het bereiken van hun doel. Het oplossen van hun probleem. Of het beter maken van een situatie.
Of je nu je website zelf maakt of hem laat maken: om een goede website te creëren, wil je er zeker van zijn dat onderstaande gebieden meegenomen worden in de ontwikkeling ervan:
Vormgeving – logo, stijl elementen, kleuren, fotografie
Inhoud – teksten, fotografie, infographics
Structuur – Het helder en overzichtelijk weergeven van de inhoud zodat de bezoeker snel relevante informatie vindt/krijgt
Techniek – het technisch uitvoeren van bovenstaande 3 punten
Onderhoud – het vitaal en werkbaar houden van de website (op de bovenstaande gebieden)
Goed. Dat gezegd hebbende. Laten we nu de voor- en nadelen van beide opties bespreken.
Allereerst bespreek ik die van een website zelf maken en daarna die van een website laten maken.Â
ZELF MAKEN
De beslissing om zelf je website te maken i.p.v. te laten maken, heeft meestal met 3 dingen te maken:
- Beperkt budget
- Je wilt zelf de controle over je website
- Je vindt het leuk
1. Beperkt budget
Het zelf maken van je website kost vaak minder geld dan het laten maken ervan.
Dit gaat niet altijd op, maar het idee dat de tijd die je eraan besteedt van jou is en je er niemand voor hoeft te betalen, geeft je misschien een rustiger gevoel.
Een veel gemaakte denkfout met deze redenering is, dat je er vanuit gaat dat jouw tijd geen geld kost. Je vergeet dat de tijd die je niet aan je website hoeft te werken kunt inzetten om je dienst uit te voeren of te verbeteren.
Twee vragen die jij jezelf kunt stellen als je geen geld aan je website uit wilt geven:
Wat is jouw tijd je waard?
Wordt de kwaliteit van je website goed genoeg om jouw bedrijf te presenteren?
2. Je wilt zelf de controle over je website
Wanneer je het maken van je website uitbesteedt, dan ben je vaak afhankelijk van de webbouwer.
Ten eerste voor het goed vertalen van jouw sfeer, uitstraling, boodschap en aanbod op je website. Ten tweede voor alle aanpassingen die je er in de toekomst aan wilt doen.
Je moet wachten totdat de webbouwer tijd heeft om iets voor je door te voeren. En dan moet je hem er ook nog voor betalen!
Je website zelf maken is een perfecte oplossing voor dit probleem. Je weet hoe je zelf je aanpassingen door kunt voeren en je kunt dit dus overal en altijd doen.
 3. Je bent een fervent knutselaar
Als je van puzzelen, uitzoeken en vormgeven houdt, en je hebt een goed technisch inzicht, dan is het zelf maken van je website een erg leuke bezigheid. Ik houd me er nog steeds elke dag mee bezig 🙂
Voor mensen met een creatief beroep zoals grafisch vormgever, is het zelf maken van je website ideaal. Stel jezelf wel weer de vraag: is dit de beste manier om mijn (beperkte) tijd te gebruiken.
Voor- en nadelen van je website zelf maken
Welke specifieke voor- en nadelen er aan deze vorm van je website maken kleven, hangt af van de mate van begeleiding die je hierin kiest.
Ik zet hier drie mogelijkheden op een rijtje:
Zelf maken zonder begeleiding
Je zoekt alles op Youtube opVoordelen
Als je van puzzelen houdt en je hebt zeeën van tijd is dit een ontzettend leuk tijdverdrijf / levensinvulling 😉
Nadelen
Het kan zijn dat je fouten maakt waar jij je niet bewust van bent. De gevolgen ervan merk je soms pas aan het einde.
Het zelf maken van je website zonder begeleiding kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je er te laat achter komt dat er iets niet lukt wat jij graag wilt.
Neem bijvoorbeeld Esther, die radeloos bij mij kwam met haar zelf gemaakte WordPress website. Ze was zo ver gekomen en opeens ging ie ‘gek’ doen. De menuknoppen werkten niet meer en de agenda was niet meer zichtbaar.
Het probleem was dat ze ontzettend veel plugins had gebruikt om allerlei functionaliteiten aan haar website toe te voegen. Hartstikke leuk, maar wat ze niet wist, is dat plugins elkaar kunnen tegenwerken. En als dit gebeurt, zit dit de werking van je website in de weg.
Dit is een voorbeeld van zo’n blinde vlek die je kunt hebben en die je met de gebakken peren laat zitten zonder dat je weet wat het probleem nu is.
Zelf maken met online training
Je koopt een online training die je van A tot Z helpt met het maken van een website.
Voordelen
Je krijgt een overzichtelijk stappenplan
Nadelen
Je moet het toch alleen doen. Als je ergens tegenaan loopt kan het zijn dat je gedemotiveerd raakt.
Je mist een stok achter de deur.
Wij zijn het allemaal. Druk, druk. Voor je het weet… ben je een half jaar verder en heb je nog steeds geen website.
De trainingen bieden zelden ondersteuning op de gebieden die belangrijk zijn voor het maken van een goede website (vormgeving, inhoud, structuur en techniek). Hierdoor blijf je vaak moeite houden een professionele website neer te zetten.
Soms krijg ik mailtjes van klanten die een jaar geleden mijn online training hebben gekocht. Dat ze er nog steeds niet aan toe zijn gekomen om ervoor te gaan zitten waardoor het op de lange baan wordt geschoven.
Dit is de reden dat ik ben gestopt met het los aanbieden van m’n online training. Waar ik eerst dacht het fijn te vinden een goedkope mogelijkheid te kunnen aanbieden, bleek ik niet blij te zijn met de resultaten die een groot deel van m’n klanten ermee bereikten. Niet omdat het geen goede online training is, ik ben super trots op m’n klanten die er fantastische bedrijfswebsites mee hebben gemaakt, maar omdat de onpersoonlijke vorm van de training sommige gebruikers niet genoeg kan aansporen het beste uit zichzelf te halen.
Zelf maken met live begeleiding
Je zoekt persoonlijke begeleiding bij het maken van je websiteVoordelen
Je behaalt veel sneller een veel beter resultaat (dan het in je uppie doen)
Nadelen
Je bent zelf nog wel verantwoordelijk voor de vormgeving, inhoud, structuur, techniek en onderhoud.
Kan je nog steeds heel veel tijd kosten.
Je mist expertise. Als je buiten hetgeen dat aangeboden wordt wilt door ontwikkelen, kunnen er dingen mis gaan die je mogelijk niet begrijpt.
Verbluft en super trots ben ik altijd over de resultaten die mensen boeken met de workshop. Voor enkelen blijft de vormgeving een lastig punt.Â
Zelf maken algemeen
Over het algemeen kun je de volgende voor- en nadelen van het maken van je eigen website opsommen.Voordelen
Nadelen
Je hebt zelf de volledige verantwoordelijkheid over je website.
Tijd. Het kán heel lang duren. Hierdoor ben je niet bezig met je business.
Je kunt vastlopen waardoor je alsnog een webbouwer in moet schakelen.
Conclusie
Het zelf maken van je website raad ik je aan als je een beetje een knutselaar bent.
Je bent gedisciplineerd en hebt de tijd. Ook leuk als je het als creatief proces ziet bij het opzetten van je bedrijf.
Als je iemand anders niet toevertrouwd met de weergave van je boodschap is dit ook een goede vorm voor jou. Of als je nog geen grote investeringen wilt maken voor je bedrijf.
Over het algemeen geldt: hoe meer begeleiding hoe beter het resultaat (in kortere tijd).
Let op: affiniteit met vormgeving & structuur en techniek is wel aangeraden.
LATEN MAKEN
De beslissing om je website te laten i.p.v. het zelf te doen, heeft meestal met 3 dingen te maken:
- Je wilt werken met een expert op dit gebied zodat je geen fouten maakt en het beste resultaat bereikt
- Je hebt geen ambitie te leren over webbouwen en besteedt liever je tijd aan andere dingen binnen je bedrijf
- Je wilt ontzorgd worden
Voor- en nadelen van je website laten maken
Welke specifieke voor- en nadelen er aan deze vorm van je website maken kleven, hangt weer af van de vorm die je hierin kiest.
Ik zet hier drie mogelijkheden op een rijtje:
Laten maken door je vriend(in), een familielid of kennis
Lekker handig. Maar ook verstandig?Voordelen
Nadelen
Wat gebeurt er als het uitgaat, of je neefje krijgt een baan? Vaak hebben ze dan geen tijd meer om je te helpen.
Omdat je deze persoon waarschijnlijk niet betaalt voel je je bezwaard elke keer dat je vraagt een aanpassing te doen. Dit doe je dan ook niet regelmatig waardoor je website niet up to date is.
Je bent afhankelijk van de kennis van deze persoon. Deze kan te beperkt zijn om eventuele gevaren te overzien. (Let bijvoorbeeld op de veiligheid van je website!)
Laten maken door een zelfstandige professional
Je vindt een goede professional waar je vertrouwen in hebt.
Voordelen
Nadelen
Mogelijk geen volledige know how op alle website gebieden (vormgeving, inhoud, structuur, techniek & onderhoud).
Vaak afhankelijk van de webbouwer voor aanpasssingen. Check dit van te voren!
Onbereikbaar voor vragen of aanpassingen als deze persoon ziek wordt of op vakantie gaat.
Laten maken door een bureau
Laat je ontzorgen.Voordelen
Continuïteit
Nadelen
Vaak kun je je website niet bij ze weghalen, verhuizen. Dus wil je bij ze weg, dan moet je een nieuwe website maken. Check dit altijd van tevoren.
Vaak krijg je maar beperkte aanpassingsmogelijkheden in je website. Check dit ook van tevoren.
Je bent afhankelijk van hun systeem. Dit betekent dat je zal moeten betalen voor elke functionaliteit je erbij wilt hebben. Check dit van tevoren.
Conclusie
Het laten maken van je website heeft als voordeel dat je het aan handen overlaat die weten wat ze doen. Ze weten in ieder geval meer dan jij en dit kan je een gerust gevoel geven. Dit deel van je bedrijf kun je aan de professional overlaten. Dan kan jij je concentreren op waar jij goed in bent.
Het is niet altijd even super. Trajecten kunnen lang uitvallen, er kan een gat zitten tussen jouw wensen en de uitvoering. Je zit vast aan terugkerende kosten die je niet had begroot. Slechte ervaringen en rotte appels heb je er altijd tussen zitten.
Check daarom altijd goed waar je instapt. Bij bovenstaande nadelen heb ik wat punten aangestipt waar je naar kunt vragen. En wees je bewust van de 5 gebieden waarin je geholpen wilt worden. Ondersteunen ze je op alle vijf?
ZO…
Dat was me een verhaal 🙂
Ik hoop dat je meer inzicht hebt gekregen over de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt om een goede keuze te kunnen maken voor het realiseren van je website.
Stel jezelf de goede vragen en zet die volgende stap met je bedrijf!