Een goede website hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Het is zelfs zo dat hoe eenvoudiger je website is, hoe beter ie presteert.
Bezoekers blijven langer op je site en er worden meer aanvragen gedaan.
Waarom? Omdat je ze niet ergert!
En wat is de online ergernis nummer 1?
IETS NIET KUNNEN VINDEN
Vermijd daarom de volgende 3 dingen op je website.
Deze zorgen er namelijk voor dat jouw bezoeker moeite heeft snel relevante informatie te vinden.
1. Fancy stuff
– sliders
– pop ups
Niks is zo ergerlijk als het worden gestoord in je activiteit.
Ben je net iets aan het lezen, beweegt het uit beeld! Om te worden vervangen door een andere tekst.
Dit gebeurt met sliders en pop-ups.
Jij vindt het als eigenaar misschien classy en hip, je bezoeker zal alleen maar afhaken.
2. Een onduidelijke menustructuur
Soms zie ik menu’s die alle pagina’s op hetzelfde niveau weergeven. Hierdoor is het voor de bezoeker lastig te zien welke pagina’s welk soort informatie geven. En zal ie moeite hebben te kiezen welke pagina hem nu de informatie geeft die hij zoekt.
Handiger is om je pagina’s te categoriseren in je menustructuur.
Zet bijvoorbeeld je verschillende aanbod pagina’s als dropdown onder een kopje ‘Aanbod’.
Gebruik niet meer dan 6 hoofdcategorieën en zet onbelangrijke (maar noodzakelijke pagina’s) in de footer.
3. Te lange teksten
Als ik een lange lap tekst zie heb ik al direct geen zin om die te lezen.
Herken je dat?
Vermijd daarom te lange stukken tekst maar laat je lezer in één oogopslag zien waar deze over gaat.
Dit doe je door je teksten in korte paragrafen op te delen. Zet boven elke paragraaf een kop die duidelijk maakt waar die over gaat. Hiermee help je je bezoekers snel de inhoud van je teksten te scannen. En is het zelfs voor de ‘luie-lezer’ direct duidelijk waar de tekst over gaat.
Hoe makkelijker je het je bezoeker maakt om de informatie te vinden waar die naar op zoek is, hoe prettiger zijn ervaring van je website, hoe eerder hij geneigd zal zijn klant bij je te worden.
Simpel he?
Op jouw succes!
Mok