Ken je het verhaal over die twee monniken die wilden roken, en hoe er maar eentje hier toestemming voor kreeg?
Het zou eigenlijk in elk marketingboek moeten staan.
Het laat namelijk op een fantastische manier het belang zien van wat je voorop zet. Dit kan het verschil maken tussen een afwijzing of een ‘ja’.
En aangezien je website een ideale plek is om bezoekers ja tegen je dienst te laten zeggen, deel ik dit verhaaltje hier met je:
Er waren eens twee monniken op bezoek in het klooster van hun meester.
Naast de uren lange zittende meditaties maakten ze drie keer per dag een wandeling door de tuinen.
Deze twee monniken hielden wel van een sigaretje. En wilden toestemming krijgen om tijdens hun meditatieve wandelingen er één of misschien wel twee te mogen opsteken.
Ze vonden het een beetje eng om te vragen, maar na de derde dag nicotineloos te zijn werd de nood wel hoog. En na het eten gingen ze allebei los van elkaar vragen om te mogen roken.
De volgende dag ontmoetten ze elkaar weer tijdens hun wandeling en een van de monniken stak een sigaret op.
De mond van de ander viel open.
Wat doe jij nou! Vroeg die aan z’n diep inhalerende collega.
Ik rook, zei die doodleuk.
Maar heb je daar wel toestemming voor?
Ja. Jij niet?
Die ander had dat inderdaad niet.
Hoe kan dat nou?
Samen probeerden ze erachter te komen waarom de meester de eerste monnik geen toestemming had gegeven te roken.
Was ie misschien een slechte discipel? Had hij iets misdaan waar hij niks vanaf wist. Had de meester iets tegen hem?
Ze kwamen er niet uit.
Totdat de tweede monnik hem vroeg: maar wat heb je dan precies gevraagd?
Nou gewoon, of ik mocht roken tijdens het mediteren.
De meester was erg boos geworden en had me de kamer uitgestuurd.
En wat heb jij dan gevraagd?
Nou gewoon, of ik mocht mediteren tijdens het roken.
Dat vond hij erg toegewijd van mij en gaf me zijn zegen.
De tweede monnik had het roken succesvol ‘verkocht’, en de ander niet. Terwijl de situatie niet anders van elkaar was!
Wat is precies het verschil?
Het lijkt te simpel voor woorden:
De eerste monnik zette het roken voorop. Deze tweede het mediteren. Letterlijk. Aan het begin van de zin.
Het succesvol aanspreken van je bezoekers op je website gaat net zo.
Wat zet jij voorop?
Het proces?
Het werken aan jezelf?
Of het resultaat?
Werken aan mezelf, daar word persoonlijk niet warm van.
Als het niet hóeft, dan liever niet.
Maar ik wil (hypothetisch) wél af van die gewoonte om 20 sigaretten per dag te roken. Van die chronische hoest en pijn in m’n keel.
Ja, dat wel!
Zorg ervoor dat je een JA krijgt van de bezoeker op je website.
Spreek je bezoekers als eerste aan op iets dat wezenlijk betekenis voor ze heeft en die ja komt vanzelf.