fbpx

Je website hoeft niet mooi te zijn: 5 vormgevingstips

Ben jij het eens of oneens met de volgende stelling?

Je website hoeft niet mooi te zijn om succesvol te zijn.

Toen ik deze stelling voor het eerst hoorde stond ik als vormgever op m’n achterste benen. WAT? Hoe mooier hoe beter toch? Waar hadden ze het over!

Maar ik was geïntrigeerd en ben gaan luisteren, kijken en onderzoeken.

Inhoud. Waarde. Daar hadden de succesvolle internet boys (en girls) het over. Hoe trigger je het ‘ja ik wil’-gevoel bij je bezoeker.

Dit was nieuw voor me maar ik kon me er helemaal in vinden. Wat een waardevolle toevoeging voor het succes van je website! En vooral omdat ik mezelf al meerdere malen heb betrapt op het kopen van producten op HELE lelijke salespagina’s, is m’n mening over bovenstaande stelling compleet veranderd.

Maar tóch houd ik van schoonheid en vind ik het belangrijk dat m’n website er verzorgd uitziet. Dit reflecteert voor mij de waarde van m’n dienst. En het respect waarmee ik m’n bezoeker wil behandelen.

Vormgeving kun je inzetten om helderheid, rust en structuur in je website te brengen. Om zo je boodschap kracht bij te zetten en je bezoeker te helpen snel te vinden wat ie zoekt.

In dit artikel geef ik je praktische tips hoe je vormgevingselementen als fotografie, vlakverdeling, kleuren, koppen en… witruimtes kunt gebruiken om meer helderheid en kracht in je website te brengen en deze zo succesvoller te maken!

1. Fotografie

Een goede foto kan een website helemaal maken. Daarom zie je vaak grote foto’s bij binnenkomst van een website.

Je kunt hiermee de aandacht van je bezoeker pakken.
Waar moet deze foto aan voldoen?

Relevantie

Een goed beeld vertelt een verhaal.
Wat is het verhaal dat je wilt vertellen?
Welke sfeer wil je neer zetten?
Wil je mensen verassen, wil je vertrouwen wekken?

Vraag jezelf af: wat wil ik met deze foto zeggen?
Is dit de hoofd boodschap die ik hier wil afgeven?
Is dit begrijpelijk, is het relevant, heeft het een relatie met m’n dienst?

Foto’s van natuur doen het altijd goed, zie ik om me heen. Een mooie foto van een bloem en voila, het ziet er leuk uit.

Maar als die bloem nergens voor staat in jouw verhaal, als het geen enkele relatie heeft tot jou dienst, dan is het een leeg beeld en zal het geen betekenisvolle waarde toevoegen aan je website.

Ik had een keer een klant die trainingen in een software-pakket gaf. Hij had heel veel tijd gestoken in het zoeken van foto’s voor z’n website en was met allemaal foto’s van mensen op bergtoppen gekomen. De gedachte erachter was dat z’n trainingen top waren of dat je er de top in je kennis van dat pakket zou bereiken. Een beetje ver gezocht vond ik en we zijn samen opnieuw op foto speurtocht gegaan. We hebben uiteindelijk voor een foto gekozen die het resultaat van zijn trainingen weergaven, namelijk het overzichtelijk maken van ingewikkelde planningen.

Denk dus goed na over de boodschap die je wilt overbrengen met beeld op je website en zoek of maak hier een krachtig beeld bij.

2. Vlakverdeling

Hierboven heb ik het alleen over de binnenkomst foto gehad. De ‘grand opening’. Maar beeld kun je door je hele website heen gebruiken.

Naast dat beeld een gevoel overbrengt, iets duidelijk maakt of je tekst visueel ondersteunt, helpen foto’s je website ook overzichtelijker en beter leesbaar te maken. Ze helpen je website in vlakken te verdelen.

Waarom je website in vlakken verdelen?

We houden allemaal van efficientie (of we zijn lui, het is maar net hoe je het bekijkt :). Daarom willen we geen tijd besteden aan dingen die ons niet interesseren of die niet bijdragen aan een doel waarmee we op een website zijn gekomen.

Vlakverdeling kan je bezoeker helpen snel een overzicht te geven van de informatie op je pagina. Je bent zelf vast wel eens op een pagina terecht gekomen met een groot blok tekst. Het is van te voren moeilijk te zeggen of deze tekst interessant voor je is dus je…
1. Je worstelt je erdoorheen in de hoop dat er iets staat dat je verder helpt met je doel
2. Je denkt: laat maar, en gaat weer terug naar Google om een overzichtelijkere website te zoeken

Door je tekst op te delen in kleine brokjes informatie help je je bezoeker sneller de belangrijkste informatie uit die tekst eruit te lichten. Dit doe je door met koppen de onderwerpen van een paragraaf duidelijk te maken of met kleurvlakken te werken om ergens extra de aandacht op te vestigen. Witruimtes helpen verschillende soorten informatie van elkaar te scheiden en geven een gevoel van rust en overzicht.

Door goede vlakverdeling op je website ziet je bezoeker snel welke gedeelten voor hem interessant zijn. Voelt zich hierdoor prettiger en vind sneller wat ie zoekt!

Geen vlakverdeling:

3. Kleuren

Kleuren op je website bepalen een sfeer. Ze hebben meestal een relatie met je logo en de consistentie in kleur gebruik door je website heen draagt bij aan een gevoel van eenheid.

Kleur kun je ook heel functioneel inzetten. Door een achtergrond van een tekst een kleur te geven, zal deze meer opvallen en eruit springen.

Gebruik dit voor stukken die je eruit wilt lichten. Bijvoorbeeld voor een actie waar je de aandacht op wilt vestigen, een positieve quote van een klant of voor een opvallend resultaat waar jou dienst voor zorgt.

Zorg er altijd voor dat je tekst goed te lezen is. Dus zorg voor goed contrast tussen achtergrond en tekst. Als je een lichte achtergrond gebruikt, zet er dan donkere tekst op. En als je een donkere achtergrond gebruikt, zet er dan witte of lichte tekst op.

Voor knoppen kun je een opvallende kleur gebruiken om hier extra de aandacht op te vestigen. Je wilt je bezoeker namelijk tot actie aanzetten op je website.

Ook tekst kun je kleur geven om het van de ‘normale’ tekst te onderscheiden. Gebruik dit bijvoorbeeld om een quote van een tevreden klant eruit te laten springen.

Op deze pagina gebruik ik kleur in de lijntjes onder de koppen. Dit doe ik om kleur, rust en structuur in de pagina te brengen.

Denk er wel aan dat je kleur inzet voor meer overzicht en niet om er een kermis van te maken. Kijk altijd even van een afstand naar je pagina en vraag jezelf of je kleur hebt inzet om de informatie duidelijker te maken.

4. Koppen / highlights

Zet je tekst in een groter lettertype als je iets wilt laten opvallen. Dit doen je bijvoorbeeld met koppen.

Het gebruik van koppen en subkoppen in je tekst helpt je bezoeker snel de inhoud van je teksten te scannen. En kan hiermee zelf bepalen welk brokje informatie ie in wil duiken.

Maar je kunt ook de voordelen van jouw product in een groter lettertype zetten. Of zelfs in een andere kleur.

Gebruik van vormgeving voor overzichtelijkheid:

5. Wit ruimte

Wit ruimte, is dat een ontwerp element?

Ja! En een mega belangrijke!

Dit wéét jij wel, maar je bent je er misschien niet van bewust. Vaak voel je wel of iets er te krap eruit ziet, of te gepropt maar weet je niet hoe het beter te maken. Als je je beseft dat witruimte net zo belangrijk is als tekst en beeld op je website, kun je er beter mee spelen.

Zorg altijd dat er genoeg lucht om tekst en beeld zit.
Gebruik je een tekst met gekleurde achtergrond? Zet de tekst met een buffer of marge een stuk van de rand van het tekstvlak af. Dit leest lekkerder en ziet er mooier uit.

Gebruik ook witruimte of aan te geven of elementen bij elkaar horen of dat er een nieuw stuk informatie word gegeven. Een beeld dat bij een tekst hoort zet je dichter bij elkaar dan een volgend stukje tekst dat niet bij dat beeld hoort. Je kunt dan ook een scheidslijntje gebruiken om de verschillende soorten informatie van elkaar te scheiden.

Wit ruimte gebruik je voor overzichtelijkheid en rust. Maar let op, als je te veel wit ruimte gebruikt dan valt je pagina weer uit elkaar.

Neem actie

Check of je aan de hand van inzichten in deze blog je website op punten kunt verbeteren. Zodat je website meer helder, aantrekkelijk en succesvol wordt!

Heb je nog geen website, of heb je een hele OUDE website?
Dan kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

Oude nieuwe keukentafel

Oude nieuwe keukentafel

Drie weken geleden, gebeurde er een wonder. Mijn broer deelde toen namelijk een post in onze familie app. Deze post ging over een boek dat net uit was. Dat boek was geschreven in het huis waar mijn vader is opgegroeid. Een prachtig huis waar mijn oudste oom nog met...

Lees meer
“Je moet een e-maillijst opbouwen!”

“Je moet een e-maillijst opbouwen!”

Dit heb je vast wel om je heen gehoord. Van een online marketing guru, je business coach of van andere startende zelfstandige ondernemers die actief met hun online marketing aan de slag gaan. Aan m’n keukentafel zitten vaak ondernemers die wel weten dat je een...

Lees meer
Hordes bezoekers in je winkel

Hordes bezoekers in je winkel

Hoe meer bezoekers op je website hoe meer klanten je krijgt. Dit is gewoon een statistisch feit. Stel je een winkel voor in een achteraf steegje. Laten we zeggen een wol-winkel. Niemand loopt er langs. Niemand ziet het dus. En niemand gaat naar binnen. Hoeveel zullen...

Lees meer

Voor groei en bloei

Water je website

Ontvang wekelijkse inspiratie om je website in te zetten voor de bloei van je bedrijf.

Je email gebruik ik om je wekelijks waardevolle tips te sturen. Bij inschrijving ga je hiermee akkoord. Je kunt je elk moment weer uitschrijven.

GRATIS CHECKLIST

Dit heb je nodig voor een nieuwe website

Je bent er maar 17 vinkjes van verwijderd :)

You have Successfully Subscribed!

GRATIS EBOOK

Bespaar direct tijd op het bouwen van je website

Ontdek de 7 geheimen naar sneller een betere website online

You have Successfully Subscribed!

Chat openen
Heb je een vraag? Stel hem hier gerust