Er bestaat een leuke oefening die goed laat zien waarom we vaak minder dingen voor elkaar krijgen dan we zouden willen. En kúnnen!
Deze oefening deden we jaren geleden op mijn allereerste business summit en hij ging als volgt:
Iedereen had een balletje en moest die, binnen een minuut, zo vaak mogelijk op de grond laten stuiteren en deze weer vangen.
Stel dat lukte 100 keer.
Daarna was de vraag om dit aantal te verhogen. Dus jezelf een hoger doel te stellen. Als je nog iets meer je best zou doen, hoe vaak denk je dat je het balletje binnen die minuut kan laten stuiteren. Zeg je kiest 150 keer. Wat was het geval? IEDEREEN haalde zijn gestelde stuiter-doel.
Toen werd je gevraagd dit laatste aantal keer stuiteren te verdubbelen en het nog een keer te proberen. Dit getal haalde niet iedereen maar wel haalde iedereen 2x zo veel dan ze in de allereerste keer hadden gestuiterd.
Hoe mooi is dit hè?
Het laat mij zien dat we veel meer kunnen dan we denken.
En om deze potentie tot bloei te laten komen heb je alleen maar een concreet streven nodig. Een specifiek doel. Iets waar jij je aan committeert.
Vaak hoor ik: ik wil meer bezoekers op mijn website.
Dat werkt precies zoals met dat balletje.
Moet je alleen even duidelijk hebben voor jezelf:
Hoeveel bezoekers je nu hebt – je ijkpunt
Hoeveel je er wilt over een maand, 6 maanden en/of een jaar – je doel
Dan ga je natuurlijk een plan maken hoe je dat voor elkaar gaat krijgen.
En meten is essentieel in het halen van je doel.
Daarom heb ik deze week een praktische tip voor je om het aantal bezoekers op je website te meten.
Dit is een plugin die je kunt koppelen aan je Google analytics. En die je een mega handig overzicht biedt van het verkeer wat naar je website toe komt en het gedrag van je bezoekers daarbinnen.
De plugin heet Site Kit by Google.
Installeer hem direct, stel je doel en begin met groeien.
Tis ten slotte lente!
Mok