Let’s get real
Als ondernemer heb je iets unieks te geven. Dit wil je natuurlijk zo goed mogelijk overbrengen. Dus ook online zet je je beste beentje voor. Een mooie website. Dat zal de kwaliteit van je dienst goed weergeven! Zeker. De buitenkant moet er super lekker en verzorgd uitzien. Daar geniet ik zelf ook van.
Je beste beentje voor
Maar er schuilt een groot gevaar in te veel focus leggen op het strak trekken van de buitenkant. Als je jezelf er namelijk niet meer in gaat herkennen dan wordt je website een plastic website. Ooit een plastic website gezien? Vast! Dit is er eentje die als een mas-ker vóór een bedrijf staat. Zonder hier echt mee in verbinding te staan.
Ik zal m’n eerste ontmoeting met een plastic website nooit vergeten. Het was een paar jaar geleden en ik zocht een ayurvedisch arts. Via Google kwam ik op een prachtige website. Ik weet het nog precies, hij (websites zijn levende wezens voor mij vandaar ‘hij’ ipv ‘het’) had groene krullen die als frisse golven over het scherm uitstrekten en me een oase van heerlijkheid introkken. Jaa, dat voelde goed! Dus ik maak een afspraak.
Toen ik een week later bij de afspraak aankwam heb ik wel drie keer het adres gecontroleerd of ik wel goed zat. In stond namelijk voor een grijs flatgebouw waar ik met een betonnen trap naar de 3de verdieping moest, over een galerij langs tientallen vervallen deuren, om de hoek, naar de achterkant van het gebouw.
Ik moest wel even slikken
Eenmaal binnen werd ik naar een heel klein kamertje geleid. En in plaats van in een oase-achtig oord was het alsof ik op de achterbank van een overvolle bus in India terecht was gekomen. Ik moest wel even slikken. Hoe ver kan een verwachting van de waarheid af liggen? Naast een teleurstelling die ik voelde, voelde ik me ook een beetje in het ootje genomen. Het stomme is is dat het een hele goede arts was. Generaties Ayurveda had hij door z’n aderen stromen en hij heeft me snel en kundig van een kwaaltje afgeholpen. Maar in plaats van dat de resultaten van het werk van de arts, met een mooie authentieke Indiase sfeer, waar zijn kunde mee was doordrenkt, waren afgespiegeld in zijn website, had deze geen relatie tot zijn dienst.
Ooit een plastic website gezien?
Vast! Dat is er eentje die als een masker vóór een bedrijf staat. Zonder hier echt mee in verbinding te staan.
Glimmend plastic
De website heeft het bedrijf in glimmend plastic verpakt. Waardoor de echte waarde er niet doorheen kan stralen. En deze hiermee vervuilt. Maar waarom je bedrijf verstikken?
Je bedrijf leeft, ademt en beweegt!
Niemand kan wat jij kan. Niet op jouw manier. Niet met jouw motivatie, expertise en interesse. Dus presenteer je bedrijf vanuit je eigen natuurlijke kracht. Gebruik hiervoor jouw kleuren, jouw woorden. Gebruik eigen fotografie. Laat jezelf zien.
Iets dat raakt, iets echts
De kans dat bezoekers van je website klanten worden word groter als ze iets lezen of zien waar ze zichzelf in her-
kennen. Iets wat ze raakt. Iets echts. Door eerlijk te zijn verbind je je op een organische manier met de klanten die bij je passen. Mensen bij wie jij het beste resultaat kunt bereiken. Zodat jullie allebei de groots mogelijke voldoening uit de samenwerking halen. Daar kan een oase-achtige verpakking van groene krullen niet tegenop!
Resultaat & voldoening
Tips
Je website kan technisch nog zo goed in elkaar steken. Je kunt er nog zoveel bezoekers via social media of Google heen sturen. Maar als ie het hart van je bedrijf niet weerspiegelt zul je nooit de klanten aantrekken die bij je passen. Hieronder vind je een paar tips die je kunnen helpen jouw natuurlijke kracht door je website heen te laten stralen.
Zie je website als je praktijkruimte
De plek waar je werkelijk je klanten zou willen ontmoeten. Laat je website die uitstraling hebben.
Cijfer jezelf niet weg
Laat jezelf zien. Je verwelkomt iemand aan de voordeur toch ook persoonlijk?
Schrijf zoals je praat
Dit geeft leven en authentieke uitstraling aan je teksten.
Zet een video van jezelf op je website
Hierin kun je je bezoekers bijvoorbeeld vertellen wat je voor ze wenst.
Beschrijf een probleem dat je hebt overwonnen
Eentje waar jouw ideale klanten ook mee zitten. Zo weet je bezoeker dat je hem/haar begrijpt.