fbpx

Nieuwe website? Zo pak je dat aan! 

Zo, het is tijd voor een nieuwe website. De huidige verkoopcijfers vallen tegen, je bent helemaal uitgekeken op het design of je hebt nog geen website en het moet er nu toch echt van komen. De redenen voor een nieuwe website zijn uiteenlopend. En dan ga je op zoek naar iemand die een nieuwe website kan maken, kom je op tientallen verschillende professionals uit.

Van grote bureaus met eigen programmeurs in dienst tot de freelance student die in z’n avonduren wat websites in elkaar zet om de studie te bekostigen. In dit artikel vind je alle belangrijke informatie omtrent het (laten) maken van een nieuwe website. Na het lezen maak jij een keuze die bij je past, weet je wat je te wachten staat en waar je op moet letten. 

Is een nieuwe website echt nodig?

Allereerst de vraag die je jezelf hoort te stellen: is een website wel echt nodig? Dat klinkt misschien tegenstrijdig als webbouwer, maar vaak genoeg is een nieuwe website helemaal niet nodig en zijn je doelstellingen ook te behalen door verbeteringen door te voeren aan je huidige website. Een eenvoudigere optie die ook een stuk voordeliger is dan een volledig nieuwe variant. 

Schrijf je doelstellingen eens op papier. Waarom wil je je huidige website (laten) vernieuwen? Hier een aantal redenen:

    =

    De verkoopcijfers vallen tegen

    =

    Het aantal leads dat voortvloeit uit je website valt tegen

    =

    Je zoekresultaten worden maar niet beter en dat ligt aan de techniek

    =

    De concurrent(en) doet of doen het voor je gevoel beter

    Ben je tot de conclusie gekomen dat je een nieuwe website laat maken? Dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Daar lees je hieronder meer over.

    Een nieuwe website laten maken: hier moet je op letten

    Eén wens, tientallen mensen en bureaus die het voor je uit kunnen voeren. Hoe kies je dan de juiste aanbieder? Hieronder een aantal zaken waar je op moet letten.

    CMS systeem

    In de wereld van websites zijn er verschillende CMS systemen. Er zijn er honderden beschikbaar, je hebt ongetwijfeld van WordPress of Joomla gehoord. De kans dat jij een voorkeur voor een bepaald CMS systeem hebt is aanwezig, bijvoorbeeld bij tevredenheid over je huidige CMS. Zorg er dan in ieder geval voor dat je een bureau of webbouwer kiest waar ze met dat systeem werken. Dat scheelt jou (en je medewerkers) straks veel tijd. Je begrijpt hoe het systeem werkt en kunt na oplevering direct door met belangrijkere zaken. 

    Bij Webbouwen aan de keukentafel zijn we gespecialiseerd in het bouwen van WordPress websites. En dan specialiseren we onszelf ook nog in een WordPress thema: Divi. Daar kunnen we alles mee en dat is wat onze klanten wensen.

    Social media vs Google

    Check het portfolio van een webbouwer

    Als er iets belangrijk is, is het wel de zekerheid dat iemand doet wat hij of zij belooft te doen. Dat is te checken aan de hand van een portfolio. Neem verschillende webbouwers onder de loep en neem een kijkje in de opgeleverde websites. Wat bevalt je? Wat vind je minder? 

    Tip van mij: schrijf de punten op die je minder vindt. Bij een gesprek later in het proces kun je daarnaar vragen. Misschien was het wel de keuze van de klant. Het is zonde om daar direct conclusies over te trekken. 

    Stel een budget vast

    Voor veel organisaties is het prijskaartje van een webbouwer een dealbreaker. Door vooraf een budget vast te stellen, bespaar je jezelf moeite en frustratie. In de zoekresultaten kom je allerlei prijzen tegen. De ene bouwt websites voor €199,- en bij de ander mag je meer dan €5000,- aftikken.

    Met een budget kun je een hoop bureaus direct afschrijven waardoor je shortlist ook echt ‘short’ wordt. 

    Social media vs Google

    Plan vrijblijvende gesprekken in en voel aan

    Je moet je goed voelen bij een webbouwer. Het bouwen van een nieuwe website zie ik namelijk als een samenwerking. Je zult geregeld met elkaar zitten om de voortgang te bespreken en aanpassingen door te voeren. Wanneer je een goede klik hebt met je webbouwer, wordt de samenwerking ook direct een stuk aangenamer. Daarmee zeg ik niet dat je volledig op je gevoel af moet gaan, maar maak wel een combinatie. Volg je gevoel en check het portfolio en de recensies van de webbouwer. 

    Vraag ook in je directe omgeving of iemand goede ervaringen heeft met een webbouwer. Wie weet kom je zo wel bij de juiste persoon uit. Wanneer wij een nieuwe website bouwen voor een klant plannen we altijd eerst een vrijblijvend helderheidsgesprek in. Daarin proberen we de wensen en behoeften van iemand te achterhalen. Die willen we terug laten komen in de website. Ook is dat het moment om vragen te stellen en de manier van werken te verduidelijken.

    Laat een SEO-proof website bouwen

    We weten allemaal hoe belangrijk vindbaarheid in zoekmachines is voor een onderneming. Er zijn zelfs bedrijven waarbij het nergens anders meer om gaat. De positie op Google is de grootste leadgenerator. Om überhaupt kans te maken op goede zoekresultaten is het belangrijk dat je website technisch in orde is. 

    Vraag je webbouwer daarom in hoeverre er rekening wordt gehouden met SEO bij de bouw van jouw nieuwe website. Doen ze aanbevelingen in de menustructuur? Zorgen ze voor een veilige website met https://? Helpen ze je naderhand met het optimaliseren voor de technische indicatoren die Google belangrijk vindt? 

    Allemaal vragen die belangrijk zijn bij je keuze voor een webbouwer. Leg ze neer, vraag of ze dit meenemen in hun voorstel en kijk of het interessant voor je is. Een website is belangrijk, maar je wilt niet afhankelijk zijn van advertenties. Langzaam maar zeker omhoogklimmen in de zoekresultaten gaat alleen met een goedwerkende website. 

    Workshop website bouwen
    Oude nieuwe keukentafel

    Teksten: laat je ze schrijven of klim je zelf in de pen?

    Teksten maken of breken je website. En je verkoopcijfers. Toch wordt de kracht van het geschreven woord meer dan eens onderschat door ondernemers. Ze geven duizenden euro’s uit aan een nieuwe website en alles moet kloppen. Maar de teksten? Die laten ze schrijven door een stagiaire. Ja, het komt echt voor. 

    Bedenk jezelf om tegenvallende resultaten te voorkomen of je zelf je teksten schrijft of dat je daar budget voor vrijmaakt. Ben je écht goed met woorden en heb je verstand van copywriting? Dan kun je er zelf mee aan de slag. Anders zou ik altijd een professional inschakelen. 

    “Je wilt een goede website. Zonder gedoe.”

    Zo promoot je een nieuwe website

    De nieuwe website is opgeleverd en het is tijd om het van de daken te schreeuwen. Hier deed je het voor. Voor je dat doet, is het belangrijk dat je nog een aantal dingen checkt:

    =

    Zijn alle pagina’s gevuld?

    =

    Kloppen de teksten? En staan er geen spel- of grammaticale fouten in?

    =

    Werken alle knoppen en linkjes?

    =

    Ziet de website er op zowel mobiel als desktop goed uit?

    =

    Ontbreekt er nergens een afbeelding?

    =

    Werken alle formulieren? En in het geval van een webshop: werkt het afrekenproces?

    Het is verstandig om in deze fase een bekende te vragen door je website te gaan. Idealiter is dat iemand met wat ervaring in de marketing, dan kun je direct nog wat kleine verbeteringen doorvoeren.

    Is dat alles gelukt? Maak dan je LinkedIn post klaar en schreeuw het van de online daken. Jouw nieuwe website is klaar voor bezoekers!

    Gewoon maar 3 voorbeelden van websites die de deelnemers van het online programma hebben gemaakt. 

    Maak zelf je nieuwe website door een cursus of workshop

    Als er iets vaak voorkomt, is het dat ondernemers geen benul hebben van de mogelijkheden omdat ze een nieuwe website laten bouwen. Na oplevering moet je noodgedwongen bij je webbouwer aankloppen voor iedere kleine wijziging. Niet fijn voor de webbouwer, maar vooral niet voor jezelf. 

    Een ander nadeel van een website laten maken is dat het redelijk aan de prijs is. Zeker voor zpp’ers of startende ondernemers niet prettig. Speciaal voor die doelgroep hebben we bij Webbouwen aan de keukentafel iets ontwikkeld: een cursus eigen website leren maken. 

    Onder begeleiding van een Divi expert ga jij aan de slag met het maken van je nieuwe website. De lessen volg je lekker vanuit huis of je hangmat in Zuid-Amerika. Waar je ook zit, je kunt ‘m volgen. In de trainingen heb ik alle geheimen die ik zelf toepas in het maken van websites voor je uitgetekend. Zo kom jij binnen korte tijd tot een website die werkt en waar je blij van wordt. Voor een schijntje van de prijs die je normaal kwijt bent aan een webbouwer. Dit programma bied ik op twee manieren aan:

    Online training

    Maak je website in een handomdraai aan je eigen keukentafel (of vanuit die hangmat) met online trainingen. We leggen je stap voor stap uit wat je moet doen. 

    Workshop programma

    Zet je website in één dag op locatie op met ons complete en vooral gezellige workshop programma. Een live training waarin we je ook direct van feedback voorzien!

    Of laat je website door ons bouwen: zekerheid op resultaat

    Heb je het al druk genoeg als ondernemer? Marketingactiviteiten, verkoopgesprekken voeren, klachten oplossen en misschien wel personeel coachen… Jij hebt helemaal geen tijd om zelf nog een nieuwe website te maken. Begin er dan ook niet aan. Laat ons je website bouwen en we zorgen ervoor dat jij straks over een website beschikt die voldoet aan jouw eisen. 

    We vinden het belangrijk dat de website niet alleen aan jouw eisen en wensen voldoet, hij moet ook doelstellingen verpletteren. Daarom werken we met helderheidsgesprekken. Een online sessie waarin we in gesprek gaan over jouw nieuwe website. Jij deelt daarin je motivatie, wensen, doelstellingen en wij stellen je wat vragen. Zo is het voor ons duidelijk wat je van ons verwacht en leren we elkaar kennen. 

    Onze helderheidsgesprekken zijn er om, je raadt het al, voor verheldering te zorgen. Jij moet met een webbouwer werken waar je jezelf prettig bij voelt. Daarom zijn ze gratis en vrijblijvend. Plan hieronder je gesprek in, dan hebben we het eens over je nieuwe website.

    Laat je bedrijf stralen en...

    Light up the world

    GRATIS CHECKLIST

    Dit heb je nodig voor een nieuwe website

    Je bent er maar 17 vinkjes van verwijderd :)

    You have Successfully Subscribed!

    GRATIS EBOOK

    Bespaar direct tijd op het bouwen van je website

    Ontdek de 7 geheimen naar sneller een betere website online

    You have Successfully Subscribed!