Uit onderzoek blijkt dat mensen binnen 90 seconden een onderbewust oordeel maken over een product en dat 78% van die beoordeling gebaseerd is op kleur alleen.
Een van de belangrijkste elementen van het bouwen van een sterk merk is dus kleur selectie. Kleuren roepen bepaalde emoties en gevoelens op ten opzichte van je merk, daarom is het van vitaal belang om een kleur te kiezen die je identiteit effectief zal vertegenwoordigen.
Bij het selecteren van een kleur voor je merk kun je jezelf de volgende vragen stellen
A. Welke kleur vertegenwoordigt de persoonlijkheid van je merk? B. Welke kleur past bij de kenmerken van je product / dienst? C. Welke kleur gebruiken je concurrenten?Kleuren zijn niet gebonden aan een bepaalde bedrijfstak
Toch zijn sommige kleuren beter geschikt voor bepaalde diensten of producten dan anderen. Je moet streven naar een kleur die de persoonlijkheid van je merk het beste zal vertegenwoordigen. Eén die je klanten direct de juiste indruk zal geven.Je hoeft je niet te beperken tot één kleur
Sommige merken zoals eBay kiezen voor meerdere kleuren om diversiteit te vertegenwoordigen – maar je kunt ook kiezen voor een paar kleuren die goed samenwerken.Kies een tegenovergestelde kleur als die van je belangrijkste concurrent
De kracht van een merk ligt in het vermogen om op te vallen. Het kiezen voor dezelfde kleur als die van je belangrijkste concurrent maakt je een ‘me-too’ product. In plaats daarvan wil je jezelf onderscheiden van de concurrent, je wilt laten zien dat je anders bent.Welke kleur past bij jouw bedrijf?