Uit onderzoek blijkt dat mensen binnen 90 seconden een onderbewust oordeel maken over een product en dat 78% van die beoordeling gebaseerd is op kleur alleen.

Een van de belangrijkste elementen van het bouwen van een sterk merk is dus kleur selectie. Kleuren roepen bepaalde emoties en gevoelens op ten opzichte van je merk, daarom is het van vitaal belang om een kleur te kiezen die je identiteit effectief zal vertegenwoordigen.

Bij het selecteren van een kleur voor je merk kun je jezelf de volgende vragen stellen

A. Welke kleur vertegenwoordigt de persoonlijkheid van je merk?

B. Welke kleur past bij de kenmerken van je product / dienst?

C. Welke kleur gebruiken je concurrenten?

Kleuren zijn niet gebonden aan een bepaalde bedrijfstak

Toch zijn sommige kleuren beter geschikt voor bepaalde diensten of producten dan anderen. Je moet streven naar een kleur die de persoonlijkheid van je merk het beste zal vertegenwoordigen. Eén die je klanten direct de juiste indruk zal geven.

Je hoeft je niet te beperken tot één kleur

Sommige merken zoals eBay kiezen voor meerdere kleuren om diversiteit te vertegenwoordigen – maar je kunt ook kiezen voor een paar kleuren die goed samenwerken.

Kies een tegenovergestelde kleur als die van je belangrijkste concurrent

De kracht van een merk ligt in het vermogen om op te vallen. Het kiezen voor dezelfde kleur als die van je belangrijkste concurrent maakt je een ‘me-too’ product. In plaats daarvan wil je jezelf onderscheiden van de concurrent, je wilt laten zien dat je anders bent.

Welke kleur past bij jouw bedrijf?

Trek jij je ideale klanten aan met je website?

Ontdek het door de gratis worksheet ‘Ideale bezoekers’ in te vullen. En laat je site voor je rocken🤘 !

Mogelijk ook interessant voor je:

Zo gebruik je kleur op je website

Kleuren op je website bepalen een sfeer. Ze hebben meestal een relatie met je logo en de consistentie in kleur gebruik door je website heen draagt bij aan een gevoel van eenheid. Gebruik kleuren die bij je passen. Als je al een logo hebt, gebruik de kleuren die daar...

Je website hoeft niet mooi te zijn: 5 vormgevingstips

Ben jij het eens of oneens met de volgende stelling? Je website hoeft niet mooi te zijn om succesvol te zijn. Toen ik deze stelling voor het eerst hoorde stond ik als vormgever op m'n achterste benen. WAT? Hoe mooier hoe beter toch? Waar hadden ze het over! Maar ik...

Hoe fotografie te gebruiken op je website

De juiste foto kan een goed ontwerp geweldig maken. Contrast Omdat gebruiksvriendelijkheid eerst komt moet je er voor zorgen de foto’s die je in je ontwerp wilt gebruiken het juiste contrast bieden. De kans is groot dat je tekst over de foto wilt laten lopen en niks...

Vul je e-mailadres in,
dan mail ik je de link naar de training:

You have Successfully Subscribed!

Ontdek 9 voordelen van een website

en hoe je deze inzet voor meer klanten.

Schrijf je direct in om het e-Book te downloaden

Check je mail voor het e-Book!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online training

Hop! Op naar m'n nieuwe website

Woensdag 12 juni 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online workshop

Starten met je website

maandag 17 december 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor deopen keukentafel(in Amersfoort)

Starten met je website

Zaterdag 28sept 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik kom naar de gratis aanschuif ochtend

op vrijdag 08 maart

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.

gratis worksheet, bezoekers website, stappen website, beginnen aan je website, eerste stap website

Ja, ik ontvang graag de worksheet

om klanten metm'n website aan te trekken

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.

Ja, ik ontvang graag de Spiek Sheet

voor de ideale formaten foto's op m'n website

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik ontvang graag de 40 tips

voor een ijzersterke website.

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!