“Jij bent de hoofdprijs.”
Dit is wat Roos aan de vier timide mannen die voor haar stonden op het hart drukte.
Een scene uit de Nederlandse film Casanova’s die ik zaterdag in de bios heb gezien. Waarin Roos, de relatiecoach, haar klant wil laten inzien dat ze het waard zijn om een leuke vrouw aan te trekken.
(Ja ik ben een sucker voor romcoms ????)
Ik ben dan wel geen relatiecoach en we wonen niet in een romcom maar toch wil ik jou vandaag een zelfde boodschap meegeven:
Jouw dienst is de hoofdprijs.
Voelt dit voor jou ook zo?
Net als die onzekere mannen die Roos in de film coachte, zijn veel van ons ondernemers onzeker over wat we te bieden hebben.
En dit uit zich in het lastig vinden om een redelijke prijs voor onze dienst te vragen.
Ik heb dit lang ook gehad. Het idee dat je die ander op een of andere manier iets afneemt door geld te vragen voor jouw waarde. Waardoor je voorzichtig bent, of niet duidelijk.
Maar net als bij de lieve onhandige mannen in de film: je wint er niks mee en je wordt er zeker niet aantrekkelijker op!
Deze week ben ik in een coachingstraject gestapt bij een kei, die me gaat helpen meer uit m’n bedrijf te halen, nog meer mensen te helpen en hier lekker van te kunnen leven (en straks een fijn huisje te kunnen kopen).
Ik wéét dat ik haar nodig heb om mijn dromen waar te maken. En dat dit zonder haar heel veel langer gaat duren, of zelfs helemaal niet.
Zij is de hoofdprijs.
Dat dit vervolgens een flinke som geld kost, doet niks af aan het feit dat ik me een geluksvogel voel om met haar te mogen werken.
En zo voelen jouw klanten zich ook.
Als jouw dienst een probleem oplost of een wens vervult dan is jouw dienst een prijs. Eentje die jouw klanten zichzelf gunnen. Omdat ze weten dat het hun leven makkelijker of leuker maakt.
Dat ze er een prijs voor moeten betalen vinden ze meer dan logisch, dat vind jij toch ook?
Het is een kleine shift in visie, die je heel veel kan opleveren, letterlijk!
Als je dit lastig vindt kun je bijvoorbeeld met een bedrag beginnen dat binnen je comfort zone ligt en na elke verkoop je prijs iets verhogen. Voorwaarde is natuurlijk dat de prijs-kwaliteit altijd dik in orde is.
Ik zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat ik meer liever dan je voor betaalt.
Laatst zei Ingrid, nadat ze een ochtend aan m’n keukentafel was aangeschoven en ik haar website had gemaakt, “Deze website geeft met zakelijk zelfvertrouwen”.
En dat is wat ik jou ook wens. Als jij het leven van je klanten makkelijker of mooier maakt dan ben je een aanwinst voor iedereen die je bereikt.
Dus pak die eerste plek op het podium en light up the world!
Mok