Vroeger, heel lang geleden, aan het kinderbed van het internet, toen Google nog maar net bestond, ging het hoger komen met je website in de zoekmachine ongeveer zo:
Je plempte allemaal woorden in de achterkant van je website, meta-tags geheten en hier werd je dan op gevonden. En als je heel bad-boy was zette je ook nog eens de termen waar je graag op gevonden wilde worden zo vaak mogelijk achter elkaar in witte letters op een witte achtergrond. Zo las Google ze wel (als code) maar je bezoeker niet.
Dat zag er dan zo’n beetje zo uit bij mij:
Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign Websites webdesign
Ja er waren allemaal van dit soort van trucjes om je website op de eerste felbegeerde positie te krijgen. Bij Google was de aanname toen nog: hoe vaker een woord voorkomt in een website hoe relevanter deze website dan wel voor deze zoekterm zal zijn.
Daar zijn ze, dankzij de slinkse gangen van ons als webbouwers, van terug gekomen.
Maar die meta tags, dat is lang een dingetje geweest. Dus als je bij mij komt met een keurig lijstje met woorden die je graag in de meta tags gezet wilt hebben, dan weet ik rond welke tijd je eerste website is gebouwd 🙂
Dit is de deal anno 2021.
Het is heel eenvoudig.
Google wil de beste dienst leveren die hij maar kan.
Wat is die dienst precies?
Een relevant zoekresultaat.
Dit is de ultieme missie. Google heeft allemaal ingenieuze manieren bedacht om je website te meten en te waarderen zodat ie zeker weet dat de beste, meest aan-de-orde-zijnde pagina naar boven plopt als jij naar iets zoekt.
Trucjes doen het niet meer, sterker nog, trucjes worden afgestraft met strafpunten!
En begrijpelijk. Als jij iets zoekt dan wil je toch ook niet naar een verouderde website, die nauwelijks relatie heeft tot jouw zoekvraag, verwezen worden? Alleen omdat er ergens een sloot zoekwoorden in de website verborgen zit?
Precies.
Dus alle handjes boven tafel.
Wil jij ergens op gevonden worden, dan moeten deze woorden in je teksten voorkomen.
Zo simpel is het.
Wat weer níet zo simpel is, is dat tegenwoordig íedereen een website heeft. En íedereen bovenaan wil komen.
Ik heb zelf nooit zo bovenaan Google hoeven staan omdat ik me focuste op facebook- en e-mailmarketing. Totdat ik klanten kreeg via een onverwachte pagina van mijn website die Google in z’n zoekmachine had opgenomen.
Deze onverwachte ‘meevaller’ heb ik toen in een strategie omgezet. Waardoor ik nu dagelijks bezoekers via Google krijg terwijl ik daar niks voor hoef te doen!
Om jouw de inzichten en handvatten te geven die ik zelf heb geleerd en toegepast heb ik een masterclass gemaakt. Want hoe doodzonde is het wanneer jij een prachtige website hebt, waar je unieke waarde vanaf spat, maar waar geen hond op komt.
Heb je wel vage notie van Google ‘regels’? Maar weet je niet echt wat jij concreet kunt doen om je website vindbaar te maken op de termen waar jouw doelgroep op zoekt?
Geef je dan hier op voor m’n Slimme SEO cursus en zet je website open voor je beste klanten.
The only way is up!
Mok
*SEO = search engine optimalisation = zoekmachine optimalisatie = je website slim inzetten om beter in google gevonden te worden.