Hoe kom ik bovenaan Google?
Ik twijfel er niet aan dat elke ondernemer met een website zich wel in meer of mindere mate met deze vraag heeft bezig gehouden.
Want: Als jouw website niet wordt gevonden in de zoekmachines, hoe kom je dan aan bezoekers en nieuwe klanten?
Jaren lang is zoekmachine optimalisatie een mysterie voor me geweest. Totdat ik zelf bovenaan Google kwam te staan 🙂
Toen realiseerde ik me: hey, dit is mogelijk.
SEO (Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachine optimalisatie) werkt niet alleen voor grote bedrijven die daar met hele afdelingen aan werken. Nee, dit werkt ook voor mij!
In dit artikel ga ik je de 5 stappen laten zien waarmee je je website zo inricht dat jouw potentiële klanten je in Google kunnen vinden.
Om goed inzicht te krijgen in de stappen moet je eerst snappen waar Google op let in het waarderen van jouw website. Je kunt wel meteen met ‘Titel tags’ enzo aan de slag gaan, maar als je niet weet hoe dit invloed heeft op jouw positie in de lijst dan kan het zijn dat je de plank helemaal misslaat en je inspanningen geen resultaten opleveren.
Inzicht in het grote plaatje:
Waar zoeken zoekmachines naar?
Zoekmachines willen gebruikers verwijzen naar websites en inhoud die relevant zijn voor datgene waarnaar ze op zoek zijn. Maar hoe wordt die relevantie bepaald?
Er zijn vier hoofdelementen waar zoekmachines naar kijken bij het bepalen van welke site relevanter is en die hoger op de pagina’s met zoekmachine resultaten zouden moeten verschijnen:
Inhoud
Is de inhoud relevant voor waar de gebruiker naar zoekt?
Gebruikerservaring
Hoe ziet de website eruit en gedraagt deze zich? Is het gemakkelijk om rond te navigeren? Ziet het er veilig uit? Heeft het een hoog weigeringspercentage?
Prestaties
Laadt de site snel en werkt deze goed?
Autoriteit
Is de inhoud nuttig genoeg voor andere gezaghebbende websites om naar te verwijzen?
Dit zijn de belangrijkste elementen waarop je je moet concentreren bij het optimaliseren van je website. De 5 stappen die je kunt toepassen om dit in de praktijk te brengen lees je hieronder.
Stap 1. Bepaal waar je op gevonden wilt worden
Stap 2. Maak relevante inhoud die daarop aansluit
Stap 3. Help je bezoekers en Google je website te lezen
Stap 4. Optimaliseer de techniek van je website
Stap 5. Geef je website context
Stap 1. Bepaal waar je op gevonden wilt worden
Om de vindbaarheid van je website te verbeteren, begin je altijd met een zoekwoorden onderzoek. Zoekwoorden zijn de woorden die worden gebruikt bij een zoekopdracht in Google.
Kortom: Vraag jezelf af waar je op gevonden wilt worden.
Eigenlijk moet je die vraag omdraaien en jezelf afvragen: waar zoekt m’n ideale klant naar? Want jij kunt wel bedenken dat je op ‘arbeidsjurist’ gevonden wilt worden. Maar als ik een probleem met m’n werkgever heb waar ik niet uitkom, dan type ik eerder ‘probleem met werkgever’ in of misschien wel ‘juridisch probleem werkgever’. En als iemand arbeidsjurist intypt, dan weet je nog niet of deze persoon op zoek is naar een arbeidsjurist, of dat ie er eentje wil worden bijvoorbeeld.
Zorg er dus voor dat je weet welke vragen en problemen je doelgroep heeft, dan kun jij ervoor zorgen dat je het beste antwoord geeft op deze vragen.
Google beloont webpagina’s die het beste antwoord geven op de zoekvraag met de hoogste plekken in de zoekresultaten.
Denk dus in termen van zoekvragen in plaats van zoekwoorden.
Zoek je inspiratie? Gebruik dan Ubersuggest.com om achter de zoektermen van je concurrenten te komen!
Stap 2. Maak relevante inhoud
Hoge kwaliteit inhoud is wat van jouw website een relevante website maakt en hoe websites topposities in de lijst van Google behalen. Met inhoud bedoel ik alles wat je publiceert op je website dat klanten informeert, aantrekt en verrijkt, zoals:
Webpagina-inhoud, Blog berichten, Verkooppagina’s, Videos, Afbeeldingen, infographics en meer.
Nu je met het zoekwoordenonderzoek een beter idee hebt gekregen van wat gebruikers zoeken om een pagina zoals die van jou te vinden, kun je beginnen met het schrijven van inhoud die hierop aansluit.
Google ‘crawlt’ (kruipt door) je website en probeert uit te zoeken waar het over gaat om vervolgens te beslissen op welke zoekopdrachten elk van je webpagina’s moet worden gerangschikt.
Zorg er altijd voor dat je eerst voor je bezoekers schrijft en vervolgens voor zoekmachines. Je inhoud moet fris en verleidelijk zijn, anders zul je je bezoekers niet omzetten in klanten.
Houd bij het schrijven van je inhoud voor zowel gebruikers als zoekmachines extra rekening met:
Titels
Schrijf pakkende titels die de aandacht van je bezoekers trekken.
Zoekwoorden
Richt je vooral op het schrijven van relevante en nuttige informatie die mensen naar je site zal brengen. Combineer ook relevante zoekwoorden en richt je op het toevoegen van verschillende soorten zoekwoorden.
Onderwerpen
Elke pagina moet zich op een uniek onderwerp richten. Zorg er ook voor dat je niet meer dan één pagina optimaliseert voor hetzelfde product of thema omdat dit niet alleen voor verwarring zorgt, maar je ook twee pagina’s hebt die om dezelfde zoekwoorden strijden. Je bent dan met je eigen website aan het concurreren!
Kwaliteit
Maak je inhoud uniek en doelgericht. De reden dat mensen naar je site komen, is omdat ze op zoek zijn naar informatie of naar een oplossing voor een probleem, dus zorg ervoor dat je het ze geeft, zodat ze niet ergens anders heen gaan. Hoe relevanter de inhoud van je pagina, hoe langer je bezoekers op je website blijven, hoe beter Google deze zal waarderen.
Activiteit
Voeg regelmatig nieuwe inhoud toe. Zo weet Google dat je website leeft en relevant blijft voor z’n bezoekers. Een handig middel om regelmatig nieuwe inhoud aan je website toe te voegen én verschillende zoekvragen van je doelgroep te beantwoorden is je blog. Schrijf voor elke zoekvraag die je potentiële kunnen hebben een artikel met de zoekvraag als titel.
Lengte
Er wordt tegenwoordig aangeraden om 1500 woorden of meer op een pagina te hebben. Maar het idee is dit: je inhoud moet lang genoeg zijn om de vragen van bezoekers te beantwoorden. Én je wilt natuurlijk het beste artikel over dit onderwerp schrijven. Zo blijven je bezoekers ook langer op je website en weet Google: dit is een relevant artikel, en gaat je nog hoger ranken.
Stap 3. Maak je website goed leesbaar
Gebruiksvriendelijkheid
Gebruiksvriendelijkheid is superbelangrijk voor SEO en het helpt ook om je bezoekers blij te houden.
Test de bruikbaarheid van je website (of vraag het aan je vrienden), alsof je een klant bent. Controleer of bezoekers makkelijk hun weg door je website kunnen vinden, een product kunnen kopen en contact met je kunnen opnemen.
Hoewel het schrijven van content voor mensen erg belangrijk is, moet je goed letten op hoe je de code van je website optimaliseert, zodat zoekmachines je content ook kunnen lezen.
Laten we eens kijken hoe je de code van je site goed kunt optimaliseren en hoe je je website hoger kunt laten scoren in zoekmachines:
SEO-vriendelijke URL-structuur
URL’s zijn een belangrijk element maar worden vaak over het hoofd gezien. Als je URL’s cijfers en leestekens bevatten, zullen zoekmachines, net als gebruikers, moeite hebben om te begrijpen waar die pagina over gaat.
Als je een WordPress website hebt, dan kun je bij ‘Instellingen > Permalinks’ instellen dat de titel van de pagina ook altijd door wordt gevoerd in de URL.
De title-tag
Elk van je webpagina’s moet een unieke title-tag hebben die beschrijft waar die pagina over gaat. Besteed aandacht aan de title-tag, want dit is wat mensen zien in de resultaten van zoekmachines wanneer zij op zoek zijn naar je product of dienst. Daarnaast wordt de title-tag ook weergegeven in berichten die worden gedeeld op sociale media zoals Facebook. Verwerk je zoekvraag of term in de titel maar maak het ook verleidelijk genoeg om mensen te overtuigen om te klikken.
De metabeschrijvingstag
De metabeschrijving moet de inhoud van je pagina samenvatten, omdat deze ook zal verschijnen in de resultaten van zoekmachines samen met de title-tag. Hoewel het je niet zal helpen hoger te scoren, kan een goed geschreven metabeschrijving van grote invloed zijn op de vraag of gebruikers besluiten door te klikken of niet.
Let er bij het schrijven van je metabeschrijving op:
- Maakt voor elke pagina een andere
- Het bevat een call-to-action die mensen aanzet om te klikken.
Als je met WordPress werkt installeer dan de plugin Yoast. Deze maakt het je makkelijk de metatag voor elke pagina in te stellen.
Koppen
Een duidelijke structuur van je pagina is zowel voor je gebruiker belangrijk als voor Google.
Dit doe je doormiddel van koppen.
Gebruik altijd een h1-tag op elke pagina, maar nooit meer dan één h1-tag.
Zorg ervoor dat elke kop relevant is voor de paragraaf waar die betrekking op heeft.
Deze pagina is bijvoorbeeld als volgt opgebouwd:
H1: In 5 stappen hoger in Google
H2: Hoe kom ik bovenaan Google?
H2: Inzicht in het grote plaatje
H3: Inhoud
H3: Gebruiksvriendelijkheid enz.
H2: Stap 1.
H2: Stap 2.
H3: Titels
H3: Zoekwoorden enz.
Alt-tags
Zoekrobots kunnen geen afbeeldingen zien, dus moet je ze helpen door een alt-tag toe te voegen voor elke afbeelding. Deze alt-tag is een korte beschrijving van een afbeelding en het kan ook een goede plek zijn om je zoekwoorden te gebruiken en je kansen te verhogen om te worden weergegeven in de zoekresultaten voor afbeeldingen.
Zorg er wel voor dat de alt-tekst relevant is voor de afbeelding. Je moet bijvoorbeeld een afbeelding van een auto met de alternatieve tekst ‘betaalbare SEO cursus in Amersfoort’ niet labelen omdat het geen enkele zin heeft. Probeer zoekmachines niet op deze manier te misleiden, want het kan je SEO schaden.
Interne links
Interne links zijn bepaalde zinnen of woorden in de tekst van je pagina’s, die je laat verwijzen naar andere relevante pagina’s op je website.
Waarom is interne koppeling belangrijk?
Het helpt gebruikers van je website andere inhoud te vinden waar ze mogelijk in geïnteresseerd zijn.
Ook helpt het Google om het onderlinge verband tussen de pagina’s van jouw website beter te begrijpen.
Stap 4: Optimaliseer de techniek van je website
Snelheid van je website
De snelheid van je website is een steeds belangrijker wordende waarderingsfactor. Dus vergeet niet om de snelheid van je site te testen en de laadtijden te verbeteren. Je kunt de laadtijd voor elk van je webpagina’s controleren met behulp van de Page Speed Insights-tool van Google. Als de snelheid lager is dan 90, moet je enkele wijzigingen aanbrengen, zoals het optimaliseren en comprimeren van afbeeldingen.
Mobiel vriendelijk
Het hebben van een website die goed werkt op alle apparaten – desktops, tablets en smartphones – is heel belangrijk. Nu mobiele apparaten 56% van het verkeer naar topsites genereren en mobiel-vriendelijkheid nu een waardeeringsfactor is, moet je ervoor zorgen dat je site mobielvriendelijk is.
Google Analytics instellen
Wil je de effectiviteit van je SEO-inspanningen meten en zien hoe je website presteert? Hoeveel bezoekers je trekt per maand? Welke pagina’s het populairst zijn? Hoeveel tijd bezoekers op je site doorbrengen? Dit kun je ontdekken met behulp van een analysetool. Zorg er dus voor dat je een analysesoftware instelt, zodat je meteen kunt beginnen met het verzamelen van gegevens.
Google Analytics is een goede keuze, omdat het gratis is, gemakkelijk in te stellen en te gebruiken is en heel veel informatie biedt over het gedrag van je bezoekers op je website.
Installeer een SEO-plug-in
Als je een WordPress-website hebt, moet je een SEO-plug-in installeren om je content te optimaliseren. Zelf gebruik ik hier Yoast voor. Waarom? Omdat het gratis, gebruiksvriendelijk en vol handige functies zit. Het hebben van een SEO-plug-in zoals deze, zal je helpen om makkelijk aan alle aanbevolen SEO-criteria te voldoen.
Stap 5. Geef je website context
Een van de belangrijkste waarderingsfactoren die Google gebruikt om je website op relevatie te meten zijn links van andere websites die naar jouw website wijzen.
Hiermee krijgt jouw website namelijk context. Oftewel dit bewijst dat je website relevant is voor anderen.
Het gaat er hier niet om snel veel links te krijgen, maar om ervoor te zorgen dat kwalitatieve websites met autoriteit worden gelinkt aan jouw website.
Linkbuildingstrategie, zoals dat wordt genoemd, gaat om het ‘verdienen’ van links. Dit kun op de volgende manier doen
- Doelgerichte inhoud maken (bijvoorbeeld gastposts of infographics) die zo nuttig en boeiend zijn dat mensen ernaar willen linken en deze met anderen willen delen.
- Je inhoud promoten zodat deze de juiste mensen bereikt die gemotiveerd zijn om naar je inhoud te linken en deze online te delen.
- Het opbouwen van relaties met experts in jouw vakgebied en hen ervan te overtuigen dat je inhoud van een voldoende hoge kwaliteit is om te delen.
Conclusie
Als je deze stappen volgt, zet je een goede basis neer voor je website om meer organisch verkeer te ontvangen. Maar vergeet niet om geduld te hebben, want het kost tijd voor zoekmachines om je website te indexeren, te waarderen en te rangschikken.
Zie je website als een voetbalteam dat nieuw in de competitie komt.
Je moet je wedstijden spelen, laten zien wat je waard bent en de positie in de ranglijst verdienen.
Als het om SEO gaat zijn er geen ‘short cuts’. Als je een truukje uitvoert om dingen te versnellen, kan Google je ‘straffen’ door je lager te waarderen, en dat is het niet waard. Maak van je website een plek waar je je gebruikers geeft waar ze naar op zoek zijn en optimaliseer deze voor de zoekmachines. Zo zullen jouw potentiele klanten je online makkelijker kunnen vinden.
Wat heb je te verliezen? The only way is up!
Slimme SEO training
Wil je actief aan de slag je website beter vindbaar te maken in google? Check dan m’n 8 weekse cursus Slimme SEO. Daarin ontdek je hoe je dit slim aanpakt én ga je hier onder begeleidnig praktisch mee aan de slag. Check het hier >>