Het verschil tussen nieuwe klanten aantrekken of afstoten is heel simpel. Het werd mij afgelopen zaterdag weer eens getoond.Toen wandelden mijn man en ik namelijk door ons nieuwe dorp (we zijn net verhuisd) om de lokale winkeltjes te checken. De meeste zijn natuurlijk dicht. Maar een geurend bakkertje, bloemenkraam of een koffie to-go zijn ongekende hoogtepunten op een zaterdag in deze tijd 🙂 Er zijn zaakjes waar we volgende week weer naar toe gaan en zaakjes waar we nooit meer komen. Of je in de eerste of de tweede categorie terecht komt heeft maar met één ding te maken: De vriendelijkheid waarmee we werden geholpen. Zijn de mensen aardig, geduldig, behulpzaam, vriendelijk, dan geeft ons dat een fijne ervaring en dan komen we graag terug. Zijn de mensen nukkig, ongeïnteresseerd, of geven ze je het gevoel alsof je hun lastig valt dan kan ik je vertellen: hier komen we niet snel meer terug. Dit lijkt vrij logisch. Maar daar kun je blijkbaar anders over denken. Zo bleek de wijnboer vriendelijkheid niet in te zetten als onderdeel van zijn verkoopstrategie. Nu snap ik dat vriendelijkheid niet zaligmakend is. Of altijd doorslaggevend is in het maken van een keuze voor een samenwerking. Is er maar één koffie tentje open met de meest heerlijke koffie, dan neem je horkerigheid misschien wel op de koop toe. Ook is vriendelijkheid niet altijd gewenst. Als je coach bent, en je het beste uit iemand wilt halen, dan moet je soms wat onaangenamere onderwerpen aankaarten. Maar over het algemeen geldt het volgende: Als je onaardig bent, dan werp je een obstakel op. Een obstakel die het je klant moeilijker maakt een volgende keer bij jou binnen te stappen. Zo’n obstakel is een soort horde. En ik zie ondernemen als het managen van een hordeloopbaan. De horden zijn punten waarop potentiële klanten kunnen afhaken. En jouw taak als ondernemer is het om zo veel mogelijk horden weg te nemen om de weg vrij te maken om klant bij je te worden. Of bij je terug te komen. En vriendelijkheid is een krachtige horden-wegnemer. Nou weet ik zeker dat jij een vriendelijk persoon bent. Een warme stem of complimentje hier en daar is wat lastig over te brengen. Een website heeft zo zijn eigen vriendelijkheden die je kunt bieden. Denk aan bijvoorbeeld · Een verzorgde omgeving bieden, zodat je je welkom voelt · Een duidelijke menustructuur hebben, zodat je snel vindt wat je zoekt · Teksten met duidelijke koppen zodat je je website kan scannen · Makkelijk contact kunnen opnemen, zodat dit sneller gedaan wordt · Een duidelijk aanbod aanbieden, zodat kiezen makkelijk wordt · Handige inschrijving en betalingsprocedure · Makkelijk een geschikte datum vinden voor afspraak
|
Kortom je bezoeker het gevoel geven dat het hier om hem of haar gaat.
We willen ons allemaal welkom voelen toch?
Daar hebben we vaak veel voor over. Dus volgende week pakken wij de fiets naar ons oude dorp om daar ons weekend wijntje te kopen.
Zorg ervoor dat jouw bezoekers niet naar een ander hoeven te gaan om fijn geholpen te worden!
Mok