fbpx

Hoe je geen hordeloopbaan van je website maakt

 

Het verschil tussen nieuwe klanten aantrekken of afstoten is heel simpel. Het werd mij afgelopen zaterdag weer eens getoond.

Toen wandelden mijn man en ik namelijk door ons nieuwe dorp (we zijn net verhuisd) om de聽lokale winkeltjes te checken.

De meeste zijn natuurlijk dicht. Maar een geurend bakkertje, bloemenkraam of een koffie to-go zijn ongekende hoogtepunten op een zaterdag in deze tijd 馃檪

Er zijn zaakjes waar we volgende week weer naar toe gaan en zaakjes waar we nooit meer komen.

Of je in de eerste of de tweede categorie terecht komt heeft maar met 茅茅n ding te maken:聽De vriendelijkheid waarmee we werden geholpen.

Zijn de mensen aardig, geduldig, behulpzaam, vriendelijk, dan geeft ons dat een fijne ervaring en dan komen we graag terug.

Zijn de mensen nukkig, onge茂nteresseerd, of geven ze je het gevoel alsof je hun lastig valt dan kan ik je vertellen: hier komen we niet snel meer terug.

Dit lijkt vrij logisch. Maar daar kun je blijkbaar anders over denken. Zo bleek de wijnboer vriendelijkheid niet in te zetten als onderdeel van zijn verkoopstrategie.

Nu snap ik dat vriendelijkheid niet zaligmakend is. Of altijd doorslaggevend is in het maken van een keuze voor een samenwerking.

Is er maar 茅茅n koffie tentje open met de meest heerlijke koffie, dan neem je horkerigheid misschien wel op de koop toe.

Ook is vriendelijkheid niet altijd gewenst. Als je coach bent, en je het beste uit iemand wilt halen, dan moet je soms wat onaangenamere onderwerpen aankaarten.

Maar over het algemeen geldt het volgende: Als je onaardig bent, dan werp je een obstakel op.聽Een obstakel die het je klant moeilijker maakt een volgende keer bij jou binnen te stappen.

Zo’n obstakel is een soort horde. En ik zie ondernemen als het managen van een hordeloopbaan.聽De horden zijn punten waarop potenti毛le klanten kunnen afhaken.

En jouw taak als ondernemer is het om zo veel mogelijk horden weg te nemen om de weg vrij te maken om klant bij je te worden. Of bij je terug te komen.

En vriendelijkheid is een krachtige horden-wegnemer.
Minder horden op de weg betekent dat meer mensen de finish halen.
De finish is dan natuurlijk het kunnen genieten van je dienst.

Nou weet ik zeker dat jij een vriendelijk persoon bent.
Maar hoe vertaal je dit op je website?

Een warme stem of complimentje hier en daar is wat lastig over te brengen. Een website heeft zo zijn eigen vriendelijkheden die je kunt bieden.

Denk aan bijvoorbeeld

路聽聽聽聽聽聽聽 Een verzorgde omgeving bieden, zodat je je welkom voelt

路聽聽聽聽聽聽聽 Een duidelijke menustructuur hebben, zodat je snel vindt wat je zoekt

路聽聽聽聽聽聽聽 Teksten met duidelijke koppen zodat je je website kan scannen

路聽聽聽聽聽聽聽 Makkelijk contact kunnen opnemen, zodat dit sneller gedaan wordt

路聽聽聽聽聽聽聽 Een duidelijk aanbod aanbieden, zodat kiezen makkelijk wordt

路聽聽聽聽聽聽聽 Handige inschrijving en betalingsprocedure

路聽聽聽聽聽聽聽 Makkelijk een geschikte datum vinden voor afspraak

 

Kortom je bezoeker het gevoel geven dat het hier om hem of haar gaat.
We willen ons allemaal welkom voelen toch?

Daar hebben we vaak veel voor over.聽Dus volgende week pakken wij de fiets naar ons oude dorp om daar ons weekend wijntje te kopen.

Zorg ervoor dat jouw bezoekers niet naar een ander hoeven te gaan om fijn geholpen te worden!

Mok

Oude nieuwe keukentafel

Oude nieuwe keukentafel

Drie weken geleden, gebeurde er een wonder. Mijn broer deelde toen namelijk een post in onze familie app. Deze post ging over een boek dat net uit was. Dat boek was geschreven in het huis waar mijn vader is opgegroeid. Een prachtig huis waar mijn oudste oom nog met...

Lees meer
“Je moet een e-maillijst opbouwen!”

“Je moet een e-maillijst opbouwen!”

Dit heb je vast wel om je heen gehoord. Van een online marketing guru, je business coach of van andere startende zelfstandige ondernemers die actief met hun online marketing aan de slag gaan. Aan m鈥檔 keukentafel zitten vaak ondernemers die wel weten dat je een...

Lees meer
Hordes bezoekers in je winkel

Hordes bezoekers in je winkel

Hoe meer bezoekers op je website hoe meer klanten je krijgt. Dit is gewoon een statistisch feit. Stel je een winkel voor in een achteraf steegje. Laten we zeggen een wol-winkel. Niemand loopt er langs. Niemand ziet het dus. En niemand gaat naar binnen. Hoeveel zullen...

Lees meer

Voor groei en bloei

Water je website

Ontvang wekelijkse inspiratie om je website in te zetten voor de bloei van je bedrijf.

Je email gebruik ik om je wekelijks waardevolle tips te sturen. Bij inschrijving ga je hiermee akkoord. Je kunt je elk moment weer uitschrijven.

GRATIS CHECKLIST

Dit heb je nodig voor een nieuwe website

Je bent er maar 17 vinkjes van verwijderd :)

You have Successfully Subscribed!

GRATIS EBOOK

Bespaar direct tijd op het bouwen van je website

Ontdek de 7 geheimen naar sneller een betere website online

You have Successfully Subscribed!

Chat openen
Heb je een vraag? Stel hem hier gerust