Weet je wat het eerste is dat op je website de aandacht trekt? En in welk patroon je bezoekers je website scannen?
Er zijn veel eye-tracking-onderzoeken (waar gaat het oog van iemand die op jouw website komt naar toe en waar blijft het oog op rusten) uitgevoerd.
Ik zal je hier de 12 nuttigste feiten geven die uit deze onderzoeken zijn gebleken.
1. Mensen beginnen je website te bekijken vanuit de linkerbovenhoek
Bijna iedereen in deze onderzoeken volgt het “F-patroon” bij het bekijken van je website. Dus van links naar rechts aan de bovenkant en hoe meer mensen naar beneden scrollen, hoe meer ze de focus verliezen en vooral je website gaan scannen. Probeer dus altijd de belangrijkste informatie bovenaan je site te plaatsen.
2. Tekst trekt meer aandacht dan afbeeldingen
Hoeveel we ook van foto’s houden, het feit is dat de meeste mensen ze gewoon zullen scannen. Als je een punt hebt dat je echt moet overbrengen aan een lezer kun je dat veel beter doen met tekst.
3. Lezers negeren banners
Door het overmatig gebruik van schreeuwerige banners zijn we getraind om ze te negeren. We irriteren ons zelfs aan merken die ze gebruiken.
4. De onderste delen van je website scannen mensen alleen maar
Nadat mensen naar beneden zijn gaan scrollen, is de kans groot dat ze je inhoud gaan scannen ipv lezen. Maak hier optimaal gebruik van door je tekst van sterke koppen te voorzien die je belangrijkste punten samenvatten.
5. Korte alinea’s werken beter dan lange alinea’s
Onze aandacht spanne is korter dan ooit en daar moet je rekening mee houden. Niemand wil een muur met tekst lezen. Houd het kort en kom ter zake.
6. Fancy fonts worden genegeerd
Hoe leuk je denkt dat een fancy lettertype ook is, je kunt het waarschijnlijk beter niet gebruiken. Nieuwe lettertypen zijn moeilijk te verwerken door het brein van mensen en je zult de toch al korte aandacht verliezen.
Ik gebruik een fancy lettertype maar vooral als design element. Dus ik zorg er altijd voor dat de tekst in dat lettertype geen essentiële informatie bevat.
7. Krantenkoppen trekken de aandacht
Gebruik zoveel mogelijk beschrijvende koppen. Dit is wat mensen gebruiken om door je website te scannen. Pas als ze iets vinden dat verband houdt met hun probleem, graven ze dieper.
8. Bezoekers besteden meer tijd aan het bekijken van menu’s en knoppen dan aan andere delen van je website
Menu’s en knoppen leiden ons over het algemeen naar oplossingen voor onze problemen. Bezoekers besteden hier extra aandacht aan, ze willen zo snel mogelijk zien wat de mogelijkheden zijn.
9. Lijsten houden je lezer beter gefocust dan grote alinea’s
Nogmaals, hetzelfde principe is hier van toepassing. Niemand wil een enorme muur met tekst lezen, vooral als ze al een beetje over een onderwerp weten.
Als ik als webbouwer een artikel over nieuwe tools zie, blader ik alleen door de koppen om te zien of er iets is waar ik nog niet van gehoord heb. Jij doet nu waarschijnlijk hetzelfde met deze tekst!
10. Sommige mensen negeren zelfs volledig grote stukken tekst
Nou, daar ben jij dus niet één van ????
11. Witruimte is goed!
Als mensen overweldigd raken door een hoop tekst, is de kans groot dat ze weggaan. Een ruim opgezette vlakverdeling met genoeg witruimte zorgt voor rust en overzicht.
12. Het menu werkt het beste wanneer het in het bovenste gedeelte van je website wordt geplaatst
Van een menu in een zijbalk i.p.v. bovenin raken mensen in de war en vertrekken naar je concurrenten. In de afgelopen 20 jaar zijn we daar niet aan gewend geraakt en het werkt ook niet.
Veel van deze punten bespreek ik al in m’n blogs maar nu toch leuk dat er wetenschappelijk bewijs is 🙂
Kun jij wat aan je website verbeteren nu je beter weet hoe je bezoeker zich op je website gedraagt?
Mok