Hoe fotografie te gebruiken op je website

De juiste foto kan een goed ontwerp geweldig maken.

Contrast

Omdat gebruiksvriendelijkheid eerst komt moet je er voor zorgen de foto’s die je in je ontwerp wilt gebruiken het juiste contrast bieden. De kans is groot dat je tekst over de foto wilt laten lopen en niks is zo irritant als tekst die je nauwelijks kunt lezen. Het ligt vrij voor de hand dat als de foto licht is, je  donkere tekst of elementen gebruikt, en andersom. Als je lichte tekst wilt gebruiken met een lichte achtergrond, zet dan iets donkers tussen de tekst en de foto. Een subtiele schaduw of een niet zo’n subtiel kleurvlak geeft oplossing!

Kwaliteit

Aan te raden is foto’s van je product te laten maken door een professionele fotograaf. Ik heb meerdere klanten gehad die dat niet nodig vonden en dan kan het ontwerp nog zo mooi zijn, de wazige, te donkere foto’s blijven dan altijd de aandacht trekken. Zonder foto’s werken is nog beter dan het proberen te verhullen van slechte foto’s.

Relevantie

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar sommige woorden zijn meer relevant dan andere. Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar je moet foto’s die iets te maken met wat je verkoopt gebruiken. In het geval van bijvoorbeeld een restaurant wil je foto’s van de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten of gerechten. Stockfotografie zal hier niet goed werken.

Als je iets minder tastbaars verkoopt, zoals verzekeringen bijvoorbeeld, kun je wegkomen met het gebruik van foto’s die meer symbolisch gekoppeld aan het product of de dienst zijn. Zorg er wel voor dat de symboliek sterk is en gemakkelijk te herkennen.

Aandacht trekken

Een in het oog springend beeld kan worden gebruikt om een artikel of pagina te vertegenwoordigen en de aandacht van de gebruiker op de inhoud te vestigen. Bij het zien van grote blokken tekst, vooral online, heeft het menselijk brein de neiging om het te scannen, in plaats van het te lezen.

Foto’s kunnen de visuele monotonie breken en gebruikers helpen om zich met de tekst identificeren. Als je iets wilt herinneren van dit artikel, onthoud dit: beeld doet mensen stoppen en aandacht geven.

Klaar om te beginnen?

Gratis challenge
Kickstart je Website

23 t/m 26 september om 10:00 uur

GRATIS CHECKLIST

Dit heb je nodig voor een nieuwe website

Je bent er maar 17 vinkjes van verwijderd :)

You have Successfully Subscribed!

GRATIS EBOOK

Bespaar direct tijd op het bouwen van je website

Ontdek de 7 geheimen naar sneller een betere website online

You have Successfully Subscribed!

Vraag de bonussen aan

You have Successfully Subscribed!

heb je een vraag