Hoe fotografie te gebruiken op je website

De juiste foto kan een goed ontwerp geweldig maken.

Contrast

Omdat gebruiksvriendelijkheid eerst komt moet je er voor zorgen de foto’s die je in je ontwerp wilt gebruiken het juiste contrast bieden. De kans is groot dat je tekst over de foto wilt laten lopen en niks is zo irritant als tekst die je nauwelijks kunt lezen. Het ligt vrij voor de hand dat als de foto licht is, je  donkere tekst of elementen gebruikt, en andersom. Als je lichte tekst wilt gebruiken met een lichte achtergrond, zet dan iets donkers tussen de tekst en de foto. Een subtiele schaduw of een niet zo’n subtiel kleurvlak geeft oplossing!

Kwaliteit

Aan te raden is foto’s van je product te laten maken door een professionele fotograaf. Ik heb meerdere klanten gehad die dat niet nodig vonden en dan kan het ontwerp nog zo mooi zijn, de wazige, te donkere foto’s blijven dan altijd de aandacht trekken. Zonder foto’s werken is nog beter dan het proberen te verhullen van slechte foto’s.

Relevantie

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar sommige woorden zijn meer relevant dan andere. Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar je moet foto’s die iets te maken met wat je verkoopt gebruiken. In het geval van bijvoorbeeld een restaurant wil je foto’s van de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten of gerechten. Stockfotografie zal hier niet goed werken.

Als je iets minder tastbaars verkoopt, zoals verzekeringen bijvoorbeeld, kun je wegkomen met het gebruik van foto’s die meer symbolisch gekoppeld aan het product of de dienst zijn. Zorg er wel voor dat de symboliek sterk is en gemakkelijk te herkennen.

Aandacht trekken

Een in het oog springend beeld kan worden gebruikt om een artikel of pagina te vertegenwoordigen en de aandacht van de gebruiker op de inhoud te vestigen. Bij het zien van grote blokken tekst, vooral online, heeft het menselijk brein de neiging om het te scannen, in plaats van het te lezen.

Foto’s kunnen de visuele monotonie breken en gebruikers helpen om zich met de tekst identificeren. Als je iets wilt herinneren van dit artikel, onthoud dit: beeld doet mensen stoppen en aandacht geven.

Gratis E-book

Open de poort
naar je beste klanten

Geeft jouw website je toegang tot je beste klanten?

Download m’n gratis e-book voor onmisbare tips die je helpen die toegangspoort wagenwijd open te zetten.

Mogelijk ook interessant voor je:

Een zelf verkopende website werkt zo

Een zelf verkopende website werkt zo

Gratis Online Demonstratie Een zelf verkopende website Hoe je je bedrijf naar de next level trekt Meer info >>Terwijl jij dit rustig leest is mijn website druk voor me aan het werk. Waarmee? Nou onder anderen met het maken van afspraken met mensen die...

42 tips voor een ijzersterke website

42 tips voor een ijzersterke website

Een sterke website zorgt voor meer bekendheid, meer kliks, meer klanten en meer omzet. Weet jij wat hiervoor nodig is? Een website is meer dan een verzameling van wat pagina’s op het web met tekst en beeld. Het is een geniaal samenspel van vormgeving, inhoud,...

Een emaillijst opbouwen, is dat iets voor mij?

Een emaillijst opbouwen, is dat iets voor mij?

Je moet een e-maillijst opbouwen! Dit heb je vast wel om je heen gehoord. Van een online marketing guru, je business coach of van andere startende zelfstandige ondernemers die actief met hun online marketing aan de slag gaan. Aan m'n keukentafel zitten vaak...

Meer artikelen die ook interessant voor je kunnen zijn:

7 webhacks voor meer klanten via je website

7 webhacks voor meer klanten via je website

Heb je een website? Waarom hier dan geen klantentrekker van maken! In deze blog laat ik je 7 webhacks zien die je kunt toepassen om meer klanten via je website aan te trekken. Houd je website naast deze meetlat en verbeter waar nodig! 1. Wees je website Een website...

Lees meer
Een zelf verkopende website werkt zo

Een zelf verkopende website werkt zo

Gratis Online Demonstratie Een zelf verkopende website Hoe je je bedrijf naar de next level trekt Meer info >>Terwijl jij dit rustig leest is mijn website druk voor me aan het werk. Waarmee? Nou onder anderen met het maken van afspraken met mensen die...

Lees meer
42 tips voor een ijzersterke website

42 tips voor een ijzersterke website

Een sterke website zorgt voor meer bekendheid, meer kliks, meer klanten en meer omzet. Weet jij wat hiervoor nodig is? Een website is meer dan een verzameling van wat pagina’s op het web met tekst en beeld. Het is een geniaal samenspel van vormgeving, inhoud,...

Lees meer

Vul je e-mailadres in,
dan mail ik je de link naar de training:

You have Successfully Subscribed!

Ontdek 9 voordelen van een website

en hoe je deze inzet voor meer klanten.

Schrijf je direct in om het e-Book te downloaden

Check je mail voor het e-Book!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online training

Starten met je website

Dinsdag 11 februari 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online workshop

Starten met je website

maandag 17 december 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de Open Keukentafel (in Amersfoort)

Starten met je website

Zaterdag 10 augustus 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik kom naar de gratis aanschuif ochtend

op vrijdag 08 maart

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.

gratis worksheet, bezoekers website, stappen website, beginnen aan je website, eerste stap website

Ja, ik ontvang graag de worksheet

om klanten metm'n website aan te trekken

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.

Ja, ik ontvang graag de Spiek Sheet

voor de ideale formaten foto's op m'n website

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Onmisbare tip voor je nieuwe website

Open de poort naar je beste klanten

Naast het E-book ontvang je bij inschrijving regelmatig spetterende website-tips van me.

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Zet je website aan het werk

Gratis online training donderdag 16 januari om 10 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Laat je website voor je werken

Gratis training & demonstratie

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Vraag hier je gratis E-book aan

You have Successfully Subscribed!

Vraag hier je gratis E-book aan

You have Successfully Subscribed!

Een sterke nieuwe website nodig?

Meld je dan aan voor mijn wekelijkse website-tips per mail en ontvang ook het Onmisbare Website-tips e-book.

Onmisbare tip voor je nieuwe website

You have Successfully Subscribed!