fbpx

Hoe fotografie te gebruiken op je website

De juiste foto kan een goed ontwerp geweldig maken.

Contrast

Omdat gebruiksvriendelijkheid eerst komt moet je er voor zorgen de foto’s die je in je ontwerp wilt gebruiken het juiste contrast bieden. De kans is groot dat je tekst over de foto wilt laten lopen en niks is zo irritant als tekst die je nauwelijks kunt lezen. Het ligt vrij voor de hand dat als de foto licht is, je  donkere tekst of elementen gebruikt, en andersom. Als je lichte tekst wilt gebruiken met een lichte achtergrond, zet dan iets donkers tussen de tekst en de foto. Een subtiele schaduw of een niet zo’n subtiel kleurvlak geeft oplossing!

Kwaliteit

Aan te raden is foto’s van je product te laten maken door een professionele fotograaf. Ik heb meerdere klanten gehad die dat niet nodig vonden en dan kan het ontwerp nog zo mooi zijn, de wazige, te donkere foto’s blijven dan altijd de aandacht trekken. Zonder foto’s werken is nog beter dan het proberen te verhullen van slechte foto’s.

Relevantie

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar sommige woorden zijn meer relevant dan andere. Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar je moet foto’s die iets te maken met wat je verkoopt gebruiken. In het geval van bijvoorbeeld een restaurant wil je foto’s van de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten of gerechten. Stockfotografie zal hier niet goed werken.

Als je iets minder tastbaars verkoopt, zoals verzekeringen bijvoorbeeld, kun je wegkomen met het gebruik van foto’s die meer symbolisch gekoppeld aan het product of de dienst zijn. Zorg er wel voor dat de symboliek sterk is en gemakkelijk te herkennen.

Aandacht trekken

Een in het oog springend beeld kan worden gebruikt om een artikel of pagina te vertegenwoordigen en de aandacht van de gebruiker op de inhoud te vestigen. Bij het zien van grote blokken tekst, vooral online, heeft het menselijk brein de neiging om het te scannen, in plaats van het te lezen.

Foto’s kunnen de visuele monotonie breken en gebruikers helpen om zich met de tekst identificeren. Als je iets wilt herinneren van dit artikel, onthoud dit: beeld doet mensen stoppen en aandacht geven.

Oude nieuwe keukentafel

Oude nieuwe keukentafel

Drie weken geleden, gebeurde er een wonder. Mijn broer deelde toen namelijk een post in onze familie app. Deze post ging over een boek dat net uit was. Dat boek was geschreven in het huis waar mijn vader is opgegroeid. Een prachtig huis waar mijn oudste oom nog met...

Lees meer
“Je moet een e-maillijst opbouwen!”

“Je moet een e-maillijst opbouwen!”

Dit heb je vast wel om je heen gehoord. Van een online marketing guru, je business coach of van andere startende zelfstandige ondernemers die actief met hun online marketing aan de slag gaan. Aan m’n keukentafel zitten vaak ondernemers die wel weten dat je een...

Lees meer
Hordes bezoekers in je winkel

Hordes bezoekers in je winkel

Hoe meer bezoekers op je website hoe meer klanten je krijgt. Dit is gewoon een statistisch feit. Stel je een winkel voor in een achteraf steegje. Laten we zeggen een wol-winkel. Niemand loopt er langs. Niemand ziet het dus. En niemand gaat naar binnen. Hoeveel zullen...

Lees meer

Voor groei en bloei

Water je website

Ontvang wekelijkse inspiratie om je website in te zetten voor de bloei van je bedrijf.

Je email gebruik ik om je wekelijks waardevolle tips te sturen. Bij inschrijving ga je hiermee akkoord. Je kunt je elk moment weer uitschrijven.

GRATIS CHECKLIST

Dit heb je nodig voor een nieuwe website

Je bent er maar 17 vinkjes van verwijderd :)

You have Successfully Subscribed!

GRATIS EBOOK

Bespaar direct tijd op het bouwen van je website

Ontdek de 7 geheimen naar sneller een betere website online

You have Successfully Subscribed!

Chat openen
Heb je een vraag? Stel hem hier gerust