De juiste foto kan een goed ontwerp geweldig maken.

Contrast

Omdat gebruiksvriendelijkheid eerst komt moet je er voor zorgen de foto’s die je in je ontwerp wilt gebruiken het juiste contrast bieden. De kans is groot dat je tekst over de foto wilt laten lopen en niks is zo irritant als tekst die je nauwelijks kunt lezen. Het ligt vrij voor de hand dat als de foto licht is, je  donkere tekst of elementen gebruikt, en andersom. Als je lichte tekst wilt gebruiken met een lichte achtergrond, zet dan iets donkers tussen de tekst en de foto. Een subtiele schaduw of een niet zo’n subtiel kleurvlak geeft oplossing!

Kwaliteit

Aan te raden is foto’s van je product te laten maken door een professionele fotograaf. Ik heb meerdere klanten gehad die dat niet nodig vonden en dan kan het ontwerp nog zo mooi zijn, de wazige, te donkere foto’s blijven dan altijd de aandacht trekken. Zonder foto’s werken is nog beter dan het proberen te verhullen van slechte foto’s.

Relevantie

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar sommige woorden zijn meer relevant dan andere. Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar je moet foto’s die iets te maken met wat je verkoopt gebruiken. In het geval van bijvoorbeeld een restaurant wil je foto’s van de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten of gerechten. Stockfotografie zal hier niet goed werken.

Als je iets minder tastbaars verkoopt, zoals verzekeringen bijvoorbeeld, kun je wegkomen met het gebruik van foto’s die meer symbolisch gekoppeld aan het product of de dienst zijn. Zorg er wel voor dat de symboliek sterk is en gemakkelijk te herkennen.

Aandacht trekken

Een in het oog springend beeld kan worden gebruikt om een artikel of pagina te vertegenwoordigen en de aandacht van de gebruiker op de inhoud te vestigen. Bij het zien van grote blokken tekst, vooral online, heeft het menselijk brein de neiging om het te scannen, in plaats van het te lezen.

Foto’s kunnen de visuele monotonie breken en gebruikers helpen om zich met de tekst identificeren. Als je iets wilt herinneren van dit artikel, onthoud dit: beeld doet mensen stoppen en aandacht geven.

Trek jij je ideale klanten aan met je website?

Ontdek het door de gratis worksheet ‘Ideale bezoekers’ in te vullen. En laat je site voor je rocken🤘 !

Mogelijk ook interessant voor je:

Zo gebruik je kleur op je website

Kleuren op je website bepalen een sfeer. Ze hebben meestal een relatie met je logo en de consistentie in kleur gebruik door je website heen draagt bij aan een gevoel van eenheid. Gebruik kleuren die bij je passen. Als je al een logo hebt, gebruik de kleuren die daar...

Gratis professionele foto’s voor op je website

Een goede foto kan een website helemaal maken. Daarom zie je vaak grote foto’s bij binnenkomst van een website. Je kunt hiermee de aandacht van je bezoeker pakken. Waar moet deze foto aan voldoen? Een goed beeld vertelt een verhaal. Wat is het verhaal dat je wilt...

Foto’s verkleinen in WordPress

Zware afbeeldingen maken je website traag. Maar hoe verklein je je beelden dan? Er bestaan talloze beeldbewerkingsprogramma's. De bekendste hiervan is Photoshop. Maar wist je dat je foto's ook in WordPress zelf kunt verkleinen? En je kunt je foto's er zelfs ook in...

Vul je e-mailadres in,
dan mail ik je de link naar de training:

You have Successfully Subscribed!

Ontdek 9 voordelen van een website

en hoe je deze inzet voor meer klanten.

Schrijf je direct in om het e-Book te downloaden

Check je mail voor het e-Book!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online training

Hop! Op naar m'n nieuwe website

Woensdag 12 juni 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online workshop

Starten met je website

maandag 17 december 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor deopen keukentafel(in Amersfoort)

Starten met je website

Zaterdag 28sept 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik kom naar de gratis aanschuif ochtend

op vrijdag 08 maart

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.

gratis worksheet, bezoekers website, stappen website, beginnen aan je website, eerste stap website

Ja, ik ontvang graag de worksheet

om klanten metm'n website aan te trekken

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.

Ja, ik ontvang graag de Spiek Sheet

voor de ideale formaten foto's op m'n website

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik ontvang graag de 40 tips

voor een ijzersterke website.

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!