De juiste foto kan een goed ontwerp geweldig maken.

Contrast

Omdat gebruiksvriendelijkheid eerst komt moet je er voor zorgen de foto’s die je in je ontwerp wilt gebruiken het juiste contrast bieden. De kans is groot dat je tekst over de foto wilt laten lopen en niks is zo irritant als tekst die je nauwelijks kunt lezen. Het ligt vrij voor de hand dat als de foto licht is, je  donkere tekst of elementen gebruikt, en andersom. Als je lichte tekst wilt gebruiken met een lichte achtergrond, zet dan iets donkers tussen de tekst en de foto. Een subtiele schaduw of een niet zo’n subtiel kleurvlak geeft oplossing!

Kwaliteit

Aan te raden is foto’s van je product te laten maken door een professionele fotograaf. Ik heb meerdere klanten gehad die dat niet nodig vonden en dan kan het ontwerp nog zo mooi zijn, de wazige, te donkere foto’s blijven dan altijd de aandacht trekken. Zonder foto’s werken is nog beter dan het proberen te verhullen van slechte foto’s.

Relevantie

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar sommige woorden zijn meer relevant dan andere. Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar je moet foto’s die iets te maken met wat je verkoopt gebruiken. In het geval van bijvoorbeeld een restaurant wil je foto’s van de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten of gerechten. Stockfotografie zal hier niet goed werken.

Als je iets minder tastbaars verkoopt, zoals verzekeringen bijvoorbeeld, kun je wegkomen met het gebruik van foto’s die meer symbolisch gekoppeld aan het product of de dienst zijn. Zorg er wel voor dat de symboliek sterk is en gemakkelijk te herkennen.

Aandacht trekken

Een in het oog springend beeld kan worden gebruikt om een artikel of pagina te vertegenwoordigen en de aandacht van de gebruiker op de inhoud te vestigen. Bij het zien van grote blokken tekst, vooral online, heeft het menselijk brein de neiging om het te scannen, in plaats van het te lezen.

Foto’s kunnen de visuele monotonie breken en gebruikers helpen om zich met de tekst identificeren. Als je iets wilt herinneren van dit artikel, onthoud dit: beeld doet mensen stoppen en aandacht geven.

Vul je e-mailadres in,
dan mail ik je de link naar de training:

You have Successfully Subscribed!

Ontdek 9 voordelen van een website

en hoe je deze inzet voor meer klanten.

Schrijf je direct in om het e-Book te downloaden

Check je mail voor het e-Book!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online workshop

Starten met je website

Maandag 21 januari 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online workshop

Starten met je website

maandag 17 december 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis LIVE workshop

Starten met je website

Zaterdag 16 maart 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik kom naar de gratis aanschuif ochtend

op vrijdag 08 maart

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.