Gratis professionele foto’s voor op je website

Foto’s zijn een belangrijk onderdeel van je website.

Ze brengen een gevoel over, maken iets duidelijk, ondersteunen je tekst of breken tekstvlakken op voor betere leesbaarheid.

Ze dragen bij aan de aantrekkelijkheid van je pagina en het communicren van een boodschap op buik of hart niveau.

Maar waar haal je goede foto’s vandaan?

In deze blog vertel ik je alles wat je moet weten het zoeken, vinden en gebruiken van andermans foto’s op je website.

Foto rechten wat zijn dat?

De maker van een foto heeft automatisch auteursrechten over de foto. Dit houdt onder andere in dat alleen hij beslist wat er met de foto mag gebeuren.

Als je een foto die iemand anders heeft gemaakt op je website wilt gebruiken, dan heb je hier dus toestemming van ze voor nodig.

Gebruik nooit google afbeeldingen!

Je kunt op Google mooi op afbeeldingen zoeken en dan krijg je overzichtelijk verschillende beelden te zien. Dit is ontzettend verleidelijk. Maar deze beelden mag je officieel niet gebruiken zonder toestemming te hebben van de fotograaf.

En als je denkt dat ze er toch niet achter komen omdat je maar een klein praktijkje in Nederland hebt dan heb je het mis!

Mijn vriend is muzikant en hij had een mooi beeld van een boeddha in een clipje gebruikt. Geen professionele clip, gewoon een mooi filmpje met wat veranderende beelden onder een lied van hem dat hij op z’n you tube kanaal zette.

Een week later kreeg hij een keurige brief van een advocaat dat hij in overtreding was en of ie even 5000 euro schade vergoeding en beeldrechten wilde betalen. Nou je kunt je voorstellen dat we ons rot schrokken. Gelukkig is een goede vriendin van mij advocaat maar uiteindelijk heeft hij toch 1500 euro moeten betalen.

Hoe zijn ze erachter gekomen? Je kunt in google nu heel makkelijk ‘soort gelijke beelden’ zoeken. Het lijkt erop dat er fotografen zijn die regelmatig (of als bewust verdienmodel) het internet afspeuren naar sites en filmpjes waar mensen hun beelden gebruiken. Terecht natuurlijk. Maar als je je van geen kwaad bewust bent dan kun je zo maar opeens de pineut zijn!
GEEN GOOGLE BEELDEN GEBRUIKEN DUS.

Veilige beelden

Er bestaan tegenwoordig vele website die stock fotografie aanbieden. Dit zijn foto’s die je kunt aankopen en die je vervolgens mag gebruiken. Veilig… maar wel betaald. Je krijgt daarvoor wel een uitgebreidde database. Verzin maar een thema en je vind er duizenden afbeeldingen over. Ideaal als je grote keuze mogelijkheid wilt. Zie bijvoorbeeld: http://shutterstock.com

Gratis veilige beelden

Naast de betaalde stock websites komen er steeds meer websites waar ze gratis goede stock fotografie aanbieden. Ideaal.

De foto’s op deze sites kun je zonder problemen gebruiken voor op je website of blog. Zo heb je toegang tot professionele fotografie zonder de kosten!

Het risico alleen is dat je de foto’s op een gegeven moment op veel verschillende plekken gaat zien. Maar voorlopig kun je gerust mooie beelden bij je dienst zoeken, vinden én gebruiken op de volgende sites:

    pexels.com

pixabay.com

unsplash.com

Bedankje

Denk eraan dat het leuk is om regelmatig een donatie te doen aan de fotograaf of ze een bedankje te geven. Op Pixabay kun je ze ook op een kopje koffie trakteren 🙂

Waar moet een foto op je website aan voldoen?

Een goede foto kan een website helemaal maken. Daarom zie je vaak grote foto’s bij binnenkomst van een website. Je kunt hiermee de aandacht van je bezoeker pakken.

Hoe doe je dit?
Een goed beeld vertelt een verhaal.
Wat is het verhaal dat je wilt vertellen? Welke sfeer wil je neer zetten?
Wil je mensen verrassen, wil je vertrouwen wekken?

Vraag jezelf af: wat wil ik met deze foto zeggen?
Is dit de hoofd boodschap die ik hier wil afgeven?
Is dit begrijpelijk, is het relevant, heeft het een relatie met m’n dienst?

Foto’s van natuur doen het altijd goed, zie ik om me heen. Een mooie foto van een bloem en voila, het ziet er leuk uit.

Maar als die bloem nergens voor staat in jouw verhaal, als het geen enkele relatie heeft tot jou dienst, dan is het een leeg beeld en zal het geen betekenisvolle waarde toevoegen aan je website.

Ik had een keer een klant die trainingen in een software-pakket gaf. Hij had heel veel tijd gestoken in het zoeken van foto’s voor z’n website en was met allemaal foto’s van mensen op bergtoppen gekomen. De gedachte erachter was dat z’n trainingen top waren of dat je er de top in je kennis van dat pakket zou bereiken. Een beetje ver gezocht vond ik en we zijn samen opnieuw op foto speurtocht gegaan. We hebben uiteindelijk voor een foto gekozen die het resultaat van zijn trainingen weergaven, namelijk het overzichtelijk maken van ingewikkelde planningen.

Denk dus goed na over de boodschap die je wilt overbrengen met beeld op je website en zoek of maak hier een krachtig beeld bij.

Gratis vragenlijst

Stel deze 4 vragen
aan je webbouwer

Als je een succesvolle website wilt

Vraag de bonussen aan

You have Successfully Subscribed!

heb je een vraag