Je moet een e-maillijst opbouwen!
Dit heb je vast wel om je heen gehoord. Van een online marketing guru, je business coach of van andere startende zelfstandige ondernemers die actief met hun online marketing aan de slag gaan.
Aan m’n keukentafel zitten vaak ondernemers die wel weten dat je een e-maillijst ‘hoort’ op te bouwen, maar het inzicht missen hoe dit klanten kan opleveren voor hun bedrijf.
In deze blog laat ik je zien hoe emailmarketing werkt. Dit om je een goed idee te geven hoe je je ideale klanten kunt bereiken en ze iets waardevols kunt bieden. En hoe zij vervolgens klant bij jou worden.
Hoe een frambozenrecept een workshop wordt
(De #’s met de cijfers erachter leg ik later uit)
Je zoekt op Google naar taart en frambozen en komt op een website terecht met een mooi recept (#1).
Onderaan het recept staat er een formulier met de titel: Ontvang nu m’n gratis receptenboekje met 5 overheerlijke frambozen recepten. In het formulier kun je je naam en email invoeren (#2).
NB: Wanneer zou je eerder je email adres invoeren? Als er staat: schrijf je in voor m’n nieuwsbrief. Of als er staat: Ontvang nu m’n gratis receptenboekje met 5 overheerlijke frambozen recepten. Het tweede aanbod kun je toch niet weerstaan?
Je vult je naam en email in (#3) en ontvangt een leuke email van Angelie (de bakster) met het receptenboekje (#4).
Jij helemaal blij aan het bakken geslagen met frambozen.
De volgende week krijg je een email met de vraag of je al wat uit het receptenboek hebt gebakken en zo ja, of je het leuk vindt om er een foto van op Facebook te delen (#5a).
Je komt hier niet aan toe, maar je bent wel benieuwd of de taartjes van anderen net zo goed zijn gelukt als die van jou.
De week daarop krijg je een email met een aanbieding voor een workshop voor bakken met minder suiker. De email legt ook uit dat er steeds meer bekend wordt over hoe ongezond suiker eigenlijk is en dat je in de workshop leert hoe je met minder suiker kunt bakken zonder dat de smaak erop achteruit gaat (#5b).
Je bent blij verrast want je wilde al een tijdje gezonder gaan eten. Maar je houdt wel van lekker bakken en dat wil je niet opgeven! Je schrijft je in voor de workshop.
Vraagje
Was jij ooit op het idee gekomen om naar een workshop over bakken met minder suiker te gaan van Angelie…
Email marketing proces
Ok, nu vertalen we bovenstaand proces naar de stappen die je zelf kunt ondernemen om emailmarketing voor jouw bedrijf in te zetten. De #’s met cijfers in het verhaal hierboven komen overeen met de stappen die ik hieronder beschrijf.
Een emaillijst opbouwen
Niet alle mensen op je emaillijst zullen klant bij je worden. En niet alle mensen zullen diréct klant bij je worden. Daarom wil je een emaillijst ‘opbouwen’. Zo verzamel je een groep mensen om je heen waarvan je weet dat ze geinteresserd zijn in de thema’s waar jij mee werkt. De kans dat zij van jou aanbod gebruik willen maken is vele malen groter dan bijvoorbeeld de contacten die je op een netwerkborrel opdoet. Daarom zijn dit zulke waardevolle contacten!
Moeite met verkopen?
Ik hoor vaak dat het gevoel dat je anderen iets opdringt een drempel vormt om actief te gaan ‘verkopen’. Maar jij hebt toch genoten van de workshop ‘bakken met minder suiker’? En je bent ook nog eens bewuster gaan eten. Dus wat een toegevoegde waarde heeft Angelie op jouw leven. En wat zonde was het geweest als ze geen email marketing had gebruikt om jou kennis met haar te laten maken.
Bied jij iets waardevols? Dan wil je zo veel mogelijk mensen in de gelegenheid stellen met jou in contact te komen!
Wat nu?
In deze blog heb ik geprobeerd je op eenvoudige wijze inzicht te geven in het proces van email marketing. Dit is waar mensen het over hebben als ze het over het opbouwen van een emaillijst hebben.
Nu je de waarde hiervan snapt moet je het natuurlijk nog wel even doen. Mijn ervarnig is dat dit vooral spaak loopt omdat je aanloopt tegen de techniek. Hoe richt je zo’s email systeem nou in?
Daarom heb ik een eenvoudige video training gemaakt om je stap voor stap door de technische stappen te leiden van het opzetten van zo’n handig email- en lijst opbouwsysteem.