Een emaillijst opbouwen, is dat iets voor jou?

Je moet een e-maillijst opbouwen!

Dit heb je vast wel om je heen gehoord. Van een online marketing guru, je business coach of van andere startende zelfstandige ondernemers die actief met hun online marketing aan de slag gaan.

Aan m’n keukentafel zitten vaak ondernemers die wel weten dat je een e-maillijst ‘hoort’ op te bouwen, maar het inzicht missen hoe dit klanten kan opleveren voor hun bedrijf.

In deze blog laat ik je zien hoe emailmarketing werkt. Dit om je een goed idee te geven hoe je je ideale klanten kunt bereiken en ze iets waardevols kunt bieden. En hoe zij vervolgens klant bij jou worden.

 

Hoe een frambozenrecept een workshop wordt

Stel je voor: je houdt van bakken. Je bent altijd op zoek naar lekkere nieuwe recepten.
(De #’s met de cijfers erachter leg ik later uit)

Je zoekt op Google naar taart en frambozen en komt op een website terecht met een mooi recept (#1).

Onderaan het recept staat er een formulier met de titel: Ontvang nu m’n gratis receptenboekje met 5 overheerlijke frambozen recepten. In het formulier kun je je naam en email invoeren (#2).

NB: Wanneer zou je eerder je email adres invoeren? Als er staat: schrijf je in voor m’n nieuwsbrief. Of als er staat: Ontvang nu m’n gratis receptenboekje met 5 overheerlijke frambozen recepten. Het tweede aanbod kun je toch niet weerstaan?

Je vult je naam en email in (#3) en ontvangt een leuke email van Angelie (de bakster) met het receptenboekje (#4).

Jij helemaal blij aan het bakken geslagen met frambozen.

De volgende week krijg je een email met de vraag of je al wat uit het receptenboek hebt gebakken en zo ja, of je het leuk vindt om er een foto van op Facebook te delen (#5a).

Je komt hier niet aan toe, maar je bent wel benieuwd of de taartjes van anderen net zo goed zijn gelukt als die van jou.

De week daarop krijg je een email met een aanbieding voor een workshop voor bakken met minder suiker. De email legt ook uit dat er steeds meer bekend wordt over hoe ongezond suiker eigenlijk is en dat je in de workshop leert hoe je met minder suiker kunt bakken zonder dat de smaak erop achteruit gaat (#5b).

Je bent blij verrast want je wilde al een tijdje gezonder gaan eten. Maar je houdt wel van lekker bakken en dat wil je niet opgeven! Je schrijft je in voor de workshop.

Vraagje

Was jij ooit op het idee gekomen om naar een workshop over bakken met minder suiker te gaan van Angelie…

u
als Angelie geen recepten op haar site had gezet?
u
als ze had geschreven ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’? ipv een receptenboekje aan te bieden?
u
als ze je geen email had geschreven om je te informeren over de gezondheidsvoordelen van bakken met minder suiker?
u
als ze je niet op de hoogte had gesteld over de workshop?
Nee je had je niet ingeschreven voor de workshop. Sterker nog, je had nooit van het bestaan van Angelie geweten als ze geen website had gehad en deze zo goed had ingezet voor email marketing!

Email marketing proces

Ok, nu vertalen we bovenstaand proces naar de stappen die je zelf kunt ondernemen om emailmarketing voor jouw bedrijf in te zetten. De #’s met cijfers in het verhaal hierboven komen overeen met de stappen die ik hieronder beschrijf.

l
1. Jij schrijft iets op je website dat interessant is voor jouw ideale klanten. Denk aan een blog of een artikel. De interesse wekker
l
2. Onderaan dit artikel bied je de lezer iets extra’s aan. Een kennis product, een oefening, een stappenplan, iets waar jouw ideale klant mee geholpen zou zijn. Alleen mensen die hier behoefte aan hebben zullen zich inschrijven. Je hebt dus direct de mensen te pakken die geïntereseerd zijn in jouw dienst. De gratis weggever
l
3. De geinteresserde bezoeker wil graag de gratis weggever ontvangen en schrijft zich in op je mailinglijst. Het optin formulier
l
4. Jij stuurt deze geïntereseerde een email met toegang tot de weggever. De Welkomstemail
l
5. Je stuurt deze geïntereseerde vervolgens een email om
l
informatie / interactie / vertrouwen te wekken. Blogs, testimonials
l
te informeren over je aanbod. De verkoop emails

Een emaillijst opbouwen

Niet alle mensen op je emaillijst zullen klant bij je worden. En niet alle mensen zullen diréct klant bij je worden. Daarom wil je een emaillijst ‘opbouwen’. Zo verzamel je een groep mensen om je heen waarvan je weet dat ze geinteresserd zijn in de thema’s waar jij mee werkt. De kans dat zij van jou aanbod gebruik willen maken is vele malen groter dan bijvoorbeeld de contacten die je op een netwerkborrel opdoet. Daarom zijn dit zulke waardevolle contacten!

Moeite met verkopen?

Ik hoor vaak dat het gevoel dat je anderen iets opdringt een drempel vormt om actief te gaan ‘verkopen’. Maar jij hebt toch genoten van de workshop ‘bakken met minder suiker’? En je bent ook nog eens bewuster gaan eten. Dus wat een toegevoegde waarde heeft Angelie op jouw leven. En wat zonde was het geweest als ze geen email marketing had gebruikt om jou kennis met haar te laten maken.

Bied jij iets waardevols? Dan wil je zo veel mogelijk mensen in de gelegenheid stellen met jou in contact te komen!

Wat nu?

In deze blog heb ik geprobeerd je op eenvoudige wijze inzicht te geven in het proces van email marketing. Dit is waar mensen het over hebben als ze het over het opbouwen van een emaillijst hebben.

Nu je de waarde hiervan snapt moet je het natuurlijk nog wel even doen. Mijn ervarnig is dat dit vooral spaak loopt omdat je aanloopt tegen de techniek. Hoe richt je zo’s email systeem nou in?

Daarom heb ik een eenvoudige video training gemaakt om je stap voor stap door de technische stappen te leiden van het opzetten van zo’n handig email- en lijst opbouwsysteem.

Gratis vragenlijst

Stel deze 4 vragen
aan je webbouwer

Als je een succesvolle website wilt

GRATIS CHECKLIST

Dit heb je nodig voor een nieuwe website

Je bent er maar 17 vinkjes van verwijderd :)

You have Successfully Subscribed!

GRATIS EBOOK

Bespaar direct tijd op het bouwen van je website

Ontdek de 7 geheimen naar sneller een betere website online

You have Successfully Subscribed!

Vraag de bonussen aan

You have Successfully Subscribed!

heb je een vraag