Je moet een emaillijst opbouwen!

Dit heb je vast wel om je heen gehoord. Óf van een online marketing guru, je business coach of van andere startende zelfstandige ondernemers die actief met hun online marketing aan de slag gaan. Aan m’n keukentafel zitten vaak ondernemers die wel weten dat je een emaillijst ‘hoort’ op te bouwen, maar het inzicht missen hoe dit klanten kan opleveren voor hun bedrijf.

In deze blog laat ik je zien hoe emailmarketing werkt. Dit om je een goed idee te geven hoe je je ideale klanten kunt bereiken en ze iets waardevols kunt bieden. En hoe ze vervolgens klant bij jou worden.

Email marketing proces

Ik houd van overzicht en structuur 🙂 Van schema’s & heldere werkprocessen. Daarom geef ik je hieronder eerst een stapsgewijs overzicht van het (basis)proces van email marketing.

l
1. Jij schrijft iets op je website dat interessant is voor jouw ideale klanten. Denk aan een blog of een artikel. De interesse wekker
l
2. Onderaan dit artikel bied je de lezer iets extra’s aan. Een kennis product, een oefening, een stappenplan, iets waar jouw ideale klant mee geholpen zou zijn. Alleen mensen die hier behoefte aan hebben zullen zich inschrijven. Je hebt dus direct de mensen te pakken die geïntereseerd zijn in jouw dienst. De gratis weggever
l
3. De geinteresserde bezoeker wil graag de gratis weggever ontvangen en schrijft zich in op je mailinglijst. Het optin formulier
l
4. Jij stuurt deze geïntereseerde een email met toegang tot de weggever. De Welkomstemail
l
5. Je stuurt deze geïntereseerde vervolgens een email om
l
informatie / interactie / vertrouwen te wekken. Blogs, testimonials
l
te informeren over je aanbod. De verkoop emails
Dit is het proces gezien vanuit jou als aanbieder. Duidelijk? Een beetje droog he. Laat ik het voor je tot leven wekken. En nu gezien vanuit de geïntereseerde. De cijfers in het onderstaande verhaal komen overeen met de punten in het proces zoals hierboven beschreven.

Hoe een frambozenrecept een workshop wordt

Stel je voor: je houdt van bakken. Je bent altijd op zoek naar lekkere nieuwe recepten.

Je zoekt op Google naar taart en frambozen en komt op een website terecht met een mooi recept (1. Interesse wekker).

Onderaan het recept staat er een formulier met de titel: Ontvang nu m’n gratis receptenboekje met 5 overheerlijke frambozen recepten. In het formulier kun je je naam en email invoeren (2. Gratis weggever).

NB: Wanneer zou je eerder je email adres invoeren? Als er staat: schrijf je in voor m’n nieuwsbrief. Of als er staat: Ontvang nu m’n gratis receptenboekje met 5 overheerlijke frambozen recepten. Het tweede aanbod kun je toch niet weerstaan?

Je vult je naam en email in (3. Optin formulier) en ontvangt een leuke email van Angelie (de bakster) met het receptenboekje (4. Welkomstemail).

Jij helemaal blij aan het bakken geslagen met frambozen.

De volgende week krijg je een email met de vraag of je al wat uit het receptenboek hebt gebakken en zo ja, of je het leuk vind om er een foto van op Facebook te delen (5a. Interactie).

Je komt hier niet aan toe, maar je bent wel benieuwd of de taartjes van anderen net zo goed zijn gelukt als die van jou.

De week daarop krijg je een email met een aanbieding voor een workshop voor bakken met minder suiker. De email legt ook uit dat er steeds meer bekend wordt over hoe ongezond suiker eigenlijk is en dat je in de workshop leert hoe je met minder suiker kunt bakken zonder dat de smaak erop achteruit gaat (5b Verkoop).

Je bent blij verrast want je wilde al een tijdje gezonder gaan eten. Maar je houdt wel van lekker bakken en dat wil je niet opgeven! Je schrijft je in voor de workshop.

Vraagje

Was jij ooit op het idee gekomen naar een workshop over bakken met minder suiker gegaan van Angelie…

u
als Angelie geen recepten op haar site had gezet?
u
als ze had geschreven ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’? ipv een receptenboekje aan te bieden?
u
als ze je geen email had geschreven om je te informeren over de gezondheidsvoordelen van bakken met minder suiker?
u
als ze je niet op de hoogte had gesteld over de workshop?
Nee je had je niet ingeschreven voor de workshop. Sterker nog, je had nooit van het bestaan van Angelie geweten als ze geen website had gehad en deze zo goed had ingezet voor email marketing!

Een emaillijst opbouwen

Niet alle mensen op je emaillijst zullen klant bij je worden. En niet alle mensen zullen diréct klant bij je worden. Daarom wil je een emaillijst ‘opbouwen’. Zo verzamel je een groep mensen om je heen waarvan je weet dat ze geinteresserd zijn in de thema’s waar jij mee werkt. De kans dat zij van jou aanbod gebruik willen maken is vele malen groter dan bijvoorbeeld de contacten die je op een netwerkborrel opdoet. Daarom zijn dit zulke waardevolle contacten!

Moeite met verkopen?

Ik hoor vaak dat het gevoel dat je anderen iets opdringt een drempel vormt om actief te gaan ‘verkopen’. Maar jij hebt toch genoten van de workshop ‘bakken met minder suiker’? En je bent ook nog eens bewuster gaan eten. Dus wat een toegevoegde waarde heeft Angelie op jouw leven. En wat zonde was het geweest als ze geen email marketing had gebruikt om jou kennis met haar te laten maken.

Bied jij iets waardevols? Dan wil je zo veel mogelijk mensen in de gelegenheid stellen met jou in contact te komen!

Wat nu?

In deze blog heb ik geprobeerd je op eenvoudige wijze inzicht te geven in het proces van email marketing. Dit is waar mensen het over hebben als ze het over het opbouwen van een emaillijst hebben.

Zie je nu dat je je website bezoekers aan je kunt binden door het inzetten van emailmarketing? Dat je ze kunt informeren over onderwerpen waar jij veel vanaf weet, en waar zij graag meer over zouden willen weten? Laat je website bezoeker niet ongezien komen en gaan. Geef ze de kans je beter te leren kennen en klant bij je te worden!

Geïntereseerd om er zelf mee aan de slag te gaan? Dit is het perfecte moment.
Ik help je namelijk. Met m’n online training: Help me, ik wil een emaillijst opbouwen!

In deze gratis training loop ik de eerste 3 punten die ik in deze blog heb besproken met je door. En deze ga je voor jezelf uitwerken. Zo heb jij je email marketing plan staan en creeer je je eigen ‘Van frambozenrecept tot workshop’-proces.

Ja alles wat ik je hierboven heb uitgelegd pas ik natuurlijk ook zelf toe 🙂

Gratis online training

Starten met je emaillijst

Je wilt meer klanten bereiken door je emaillijst op te bouwen.
Maar je weet niet hoe je dit op je dienst kunt toepassen of je weet niet waar te beginnen? Dan is deze training een perfecte start.

In de training ontdek jij hoe je..

..de aandacht van geintereseerden wekt

De Interesse wekker

..bezoekers hun emailadres laat achterlaten

Gratis weggever
l

..hoe je deze emails aan een lijst koppelt

Optin formulier

Ontvang de gratis training

Starten met je website

You have Successfully Subscribed!

Ontdek 9 voordelen van een website

en hoe je deze inzet voor meer klanten.

Schrijf je direct in om het e-Book te downloaden

Check je mail voor het e-Book!