De juiste zoekwoorden helpen om jouw website of webshop beter vindbaar te maken in Google. Dat kan weer leiden tot conversies, waardoor uiteindelijk de omzet wordt verhoogd. Maar hoe vind je nu de juiste zoekwoorden? Juist, door er onderzoek naar te doen. Op het World Wide Web zijn diverse handige tools te vinden. In deze blog geeft ik je tips en tricks om zo’n zoekwoorden onderzoek te doen.

Basis van de SEO-strategie

Om de vindbaarheid te verbeteren, begin je met een zoekwoorden onderzoek. Als je niet weet welke zoekwoorden belangrijk zijn om jouw website of webshop te optimaliseren, mis je een belangrijk deel van de SEO-strategie. Zoekwoorden zijn de woorden die worden gebruikt bij een zoekopdracht in Google of een andere zoekmachine.

Zoekwoordplanner

Je kunt diverse online (gratis) tools gebruiken om jouw zoekwoorden onderzoek te doen. De bekendste is de Zoekwoordplanner van Google AdWords. Door diverse informatie te geven, krijg je allerlei zoekwoorden die voor jouw website of webshop van belang zijn. Deze kun je gebruiken voor AdWords campagnes, maar uiteraard is de lijst met zoekwoorden ook gewoon in te zetten in jouw webteksten en metatags.

Er zijn een aantal factoren die bepalen of een zoekwoord geschikt is voor de verbetering van de vindbaarheid, namelijk het zoekvolume, de relevantie en de concurrentie. Ik geef je hier een korte uitleg over de diverse factoren:

Voor het zoekvolume geldt: hoe hoger deze is, hoe hoger het potentiële bereik. Maar ook zoekwoorden met een laag zoekvolume kunnen interessant zijn, bijvoorbeeld in een nichemarkt.

Daarnaast is relevantie een zeer belangrijke factor, omdat het algoritme van Google zich hier op focust. Is jouw website interessant bij een zoekopdracht, dan wordt deze in de zoekresultaten getoond en is de kans groter dat bezoekers doorklikken.
Als laatste dien je rekening te houden met de concurrentie. Websites met een hoge autoriteit en waardevolle content scoren het beste in Google. Zit er veel verschil tussen de autoriteit van jouw website en dat van je concurrent? Dan is het moeilijker hoog te scoren. (https://www.seoreviewtools.com/website-authority-checker/)

Hoewel de zoekwoordenplanner nog veel gebruikt wordt voor zoekwoorden onderzoek is er ook wel wat kritiek op. Deze zoekwoord planner zou bij voorkeur zoekwoorden voorstellen die zich goed lenen voor Adwords advertenties. Ook het zoekvolume wordt niet betrouwbaar aangegeven. Gebruik deze tools dus echt om ideeën op te doen. Voor een echt grondig zoekwoord onderzoek gebruik je de betaalde tools.

AnswerThePublic

Bij AnswerThePublic krijg je ook snel een gaaf overzicht met allerlei woorden die met jouw opgegeven zoekwoord te maken hebben. Zo kun je heel snel op nieuwe ideeën komen. Deze tool is het proberen waard.

Google Trends

Naast de Zoekwoordplanner kun je ook gebruikmaken van Google Trends. Met deze gratis tool kun je de populariteit van specifieke zoektermen onderzoeken door middel van het zoekvolume. Je kunt segmenteren op een bepaalde periode en op een bepaalde demografische locatie. Via deze tool kun je dus de juiste keuzes maken in zoekwoorden.

Als je bijvoorbeeld een bakkerij hebt, kun je zoekwoorden gebruiken in bepaalde seizoenen die jouw website een boost geven. Denk aan Sinterklaas of Valentijnsdag. Je kunt met Google Trends ook een prognose maken, zo kun je zien wat een zoekwoord je wellicht kan opleveren. Daarnaast kun je zoekwoorden met elkaar vergelijken, zodat je weet op welk woord het meest gezocht wordt.

Betaalde tools

Andere handige tools voor een gedegen zoekwoordenonderzoek zijn SEMrush, en Ahrefs. Deze twee zijn betaalde programma’s, maar je kunt ook een proefabonnement nemen van een aantal credits/dagen. Het voordeel is dat hier wel zoekvolumes worden weergegeven.

Longtail keywords

Kortom; door slim gebruik te maken van zoekwoorden, kun je beter vindbaar in worden Google (en andere zoekmachines). Houd er daarbij rekening mee dat maar liefst 70% van de online zoekopdrachten uit minimaal drie zoekwoorden bestaat. Gebruik daarom uitgebreide keywords, zodat je nog meer effect haalt uit jouw SEO-strategie!

Vul je e-mailadres in,
dan mail ik je de link naar de training:

You have Successfully Subscribed!

Ontdek 9 voordelen van een website

en hoe je deze inzet voor meer klanten.

Schrijf je direct in om het e-Book te downloaden

Check je mail voor het e-Book!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online training

Hop! Op naar m'n nieuwe website

Woensdag 12 juni 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online workshop

Starten met je website

maandag 17 december 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de Open Keukentafel (in Amersfoort)

Starten met je website

Zaterdag 10 augustus 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik kom naar de gratis aanschuif ochtend

op vrijdag 08 maart

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.

gratis worksheet, bezoekers website, stappen website, beginnen aan je website, eerste stap website

Ja, ik ontvang graag de worksheet

om klanten metm'n website aan te trekken

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.

Ja, ik ontvang graag de Spiek Sheet

voor de ideale formaten foto's op m'n website

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Onmisbare tip voor je nieuwe website

Open de poort naar je beste klanten

Naast het E-book ontvang je bij inschrijving regelmatig spetterende website-tips van me.

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Laat je website voor je werken

Gratis online training woensdag 25 september om 10 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!