Heb je een website? Waarom hier dan geen klantentrekker van maken!
In deze blog laat ik je 7 webhacks zien die je kunt toepassen om meer klanten via je website aan te trekken.
Houd je website naast deze meetlat en verbeter waar nodig!
1. Wees je website
Een website die niet bij je past is als naar een speeddate avond gaan in kleren die je moeder voor je heeft uitgezocht (er even vanuit gaande dat je moeder niet dezelfde smaak heeft als jij). Je voelt je er waarschijnlijk niet lekker in en je trekt ook niet de mensen aan waar jij gelukkig van wordt. En zij komen er pas later achter dat jij niet bent waar zij zich in eerste instantie toe aangetrokken voelden.
Met de bezoekers van je website is het net zo. Je hebt maar kort de tijd om een goede indruk te maken. Laat deze indruk een weerspiegeling zijn van wie jij bent en waar je voor staat.
Wordt jij enthousiast van je eigen website? Past je website echt bij je? Is dit hoe jij jezelf ziet? Hoe je jezelf wilt presenteren?
2. Jouw motivatie als magneet
We hebben allemaal iets unieks te bieden.
Als ondernemer weet je dit. Want jij hebt ervoor gekozen te doen waar je van houdt. Waar jouw hart van gaat stralen. De liefde voor wat jij te bieden hebt is de kracht achter je bedrijf. En dit zet jij in om anderen ook meer te laten stralen.
Breng dit over op je website door te benoemen wat jij voor je klanten wenst. De overeenkomst tussen jouw motivatie en de wensen van je ideale bezoekers is een krachtige manier om je bezoekers het gevoel te geven dat ze in goede handen bij je zijn. Hiermee wordt je aantrekkelijk om mee samen te werken.
Wat is jouw allergrootste wens voor je klant? Laat je zien waar het je om te doen is?
3. Verklein de afstand
Als ik ondernemers spreek over hun bedrijf dan spat de passie er vaak vanaf. Maar als er dan voor de website geschreven moet worden dan verdwijnt het leven uit de teksten en wordt het koud en afstandelijk. Terwijl je juist met je website de afstand die er technisch tussen jou en de bezoeker van je website staat wilt overbruggen. Het gevoel geven dat mensen je echt leren kennen.
Schijf daarom zoals je praat, spreek de bezoeker direct aan en laat jezelf zien.
Spreek je je bezoeker persoonlijk aan?
4. Erger je bezoekers niet
De snelste manier om een bezoeker te verliezen is haar te ergeren.
Vermijd daarom de volgende dingen:
Sliders (je dwingt je bezoeker zo om te wachten op de volgende ‘slide’)
Een onduidelijke menustructuur of vage termen in je menu
Te lange teksten / teksten zonder kopjes
Slecht leesbare teksten (ook op mobiel)
Heb jij afstoters op je website? Bekijk je website eens als een vreemde.
5. Wees waardevol… direct al
Jouw kennis is van grote waarde voor je doelgroep. Daarom is het delen ervan een krachtige manier om nieuwe klanten aan te trekken.
Door antwoord te geven op vragen die jouw doelgroep heeft laat je je vakkennis en ervaring zien en geef je vertrouwen dat je ze kunt helpen met hun problemen/wensen.
Ook leuk: Hoe beter jij de vragen van jouw doelgroep beantwoord, hoe hoger Google deze plaatst als mensen zoeken op deze vragen.
Lever jij waarde op je website?
6. Maak een duurzame connectie
De kans is klein dat iemand die voor het eerst op je website komt direct klant bij je wordt. Misschien is ze zich nog aan het oriënteren, wil wat vergelijken. Of beseft zich dat het al bijna half drie is en ze haar zoontje moet ophalen. Ze klikt je website weg. Oeps. Kwijt een waardevolle lead.
Zodra deze bezoekers wegklikken, ben je ze kwijt. En heb je geen invloed meer op hun beslissingstraject. Om een webbezoeker tot klant te maken wil je deze eerst in een duurzaam contact omzetten.
Dit doe je door een laagdrempelig aanbod te doen in ruil voor hun email adres. Zo kun je een waardevolle relatie met ze opbouwen.
Lekt jouw website geïnteresseerde bezoekers?
7. Maak het makkelijk
Laatst kreeg ik een nieuwsbrief met een super leuk aanbod voor een retraite in Ibiza. Zonder aanbod. Zonder link of knop. Dus als ik geïnteresseerd zou zijn dat moet ik daar moeite voor doen (niet meer dan op reply klikken maar toch.)… Wat deed ik? Geen moeite. En nu is die persoon me kwijt aan de 1001 en andere leuke aanbiedingen die ik krijg.
Wil je meer resultaat uit je aanbod halen? Én tevreden bezoekers? Maak het dan belachelijk makkelijk voor mensen om zich aan te melden of in te schrijven. Dit is zowel klantvriendelijk als slim verkopen!
Voorbeelden van makkelijk-makers:
Duidelijk zichtbare contact gegevens, als bezoekers hier naar moeten zoeken is de kans dat hun aandacht afgeleid word en ze verdwijnen groter.
Concrete call to action knoppen onder aan elke pagina (dus niet: Ben je geïnteresseerd, neem dan contact met me op. Maar meer: Heb je genoeg van het je schamen voor je website? Boek dan een gratis Pimp-advies gesprek met me in.) Zodat ze getriggerd worden op iets wat ze echt graag willen.
Bied digitaal betalen aan. Hiermee wordt de drempel lager om bij je te kopen en gebeurt dit dus sneller!
Maak jij het je bezoekers ultra makkelijk te doen wat jij ze wilt laten doen?
Let’s do it
Omdat kennis geen waarde heeft als het niet wordt toegepast en ik je de tijd dat je mijn blog hebt zitten lezen graag zo waardevol mogelijk voor je wil maken, nodig ik je uit nu je schrijfboekje of digitale notepad te openen en bovenstaande 7 punten onder elkaar te zetten.
Bekijk je website met nieuwe ogen en schrijf onder elk punt wat je zou kunnen verbeteren.
Dan pak je het verbeterpunt waar je het meest enthousiast van wordt om mee aan de slag te gaan en dat ga je direct uitvoeren.
Op je website, op je bedrijf!
Mok
Deze blog schreef ik voor Business Women Nederland. Het origineel verscheen hier.