“Is dat niet too much?
Een contactformulier op elke pagina?”
Too much van wat? – vroeg ik nog.
“Van contactformulieren!”
“Ja maar hoezo kun je too much aan contactformulieren hebben?”
“Is dat niet te pushy?”
Ah… hier komt de aap uit de mouw.
Patricia gaat er vanuit dat een contactformulier pushy is. Maar dit is een broodje aap.
Dus het is eigenlijk een broodje aap dat uit de mouw is gekomen ????
Ik ga de aap even voor je weg pushen.
Stel: je hebt een heel groot huis. Een soort boerderij.
Deze boerderij heeft drie deuren. Eén aan de voorkant, één aan de zijkant en één aan de achterkant.
De voordeur vind je aan het einde van een statige oprijlaan, de zijdeur grenst aan de parkeerplaats en de achterdeur ligt aan het bospad.
Het is maar net van welke kant een bezoeker aan komt lopen, welke deur hij kiest.
Is het dan niet vriendelijk van je om bij elke deur een deurbel te hangen?
Of is dat too much deurbellen?
Je kunt natuurlijk ook bij de achter- en zijdeur een briefje ophangen: als je binnen wilt komen moet je even 40 meter om het huis naar voren lopen want daar is de deurbel.
Maar is dat nou niet heel onaardig? Waarom ze niet binnen laten bij de deur waar ze NU staan?
Elke pagina van je website is een deur.
En je wilt de bezoekers op je website het zo makkelijk mogelijk maken een ingang naar je te vinden op het moment dat zij hier de onbedwingbare behoefte toe krijgen.
En daarnaast nog iets.
Soms is het best spannend om een nieuwe deur binnen te stappen.
Als er iemand bij je aan de achterdeur staat en er hangt geen bel, dan kan het ook zijn dat deze persoon denkt: Oh laat maar, ik kom later nog wel eens terug (wat ie dus nooit meer doet).
Contact formulieren, aanmeldknoppen, telefoonnummers. Dit zijn allemaal bellen, die je potentiële klanten uitnodigen en aanmoedigen een krachtige beslissing voor zichzelf te maken.
Heb een mooie dag!
Mok