Je bent voor jezelf begonnen of staat op het punt dit te doen.
Je doet al wat opdrachten voor vrienden en familie maar het is nu tijd om dit uit te breiden en de wereld te laten weten wat jij te bieden hebt.
Je hebt nog geen website maar je wilt wel al aan de slag. Je wilt niet langer wachten, nu is het moment!
Lees hieronder hoe je, vanaf nul, op 3 manieren meer bekendheid krijgt en je eerste echte klanten kunt gaan helpen.
Goed laten we beginnen!
1. Maak een Facebook bedrijven pagina aan
Tips voor posts op je bedrijven pagina
- Maak quotes of tips die bij jouw bedrijf passen en waar mensen echt wat aan hebben.
Post als je bijvoorbeeld kapper bent een goede tip over hoe mensen hun haar op een natuurlijke manier glanzend krijgen. Of je bent een schilder: post over de trend kleuren voor je interieur van 2017.
Stel je geeft huiswerkles. Post dan over de manieren waarop je je kind kan helpen te concentreren.
- Gebruik ook altijd leuke foto’s om je verhaal te ondersteunen.
Maak deze zelf of vind ze op pixabay.com
Krijg je al ideeën?
Begin er direct mee!
2. Stuur een lanceer e-mail
Email is persoonlijk en een krachtige manier om mensen direct aan te spreken. Daarom zijn online marketeers er gek op. Alles draait erom om email adressen te verzamelen en via de email mensen waarde te leveren en verkopen te maken.
Jij heb hoogst waarschijnlijk nog geen email lijst. Maar wacht.. dat heb je wel!
Net als met facebook kun je nu direct gebruik maken van de contacten die je al hebt. Zo begin jij vandaag met je email marketing 🙂
Dit is wat je doet. Je maakt een ‘lanceer’ email die je naar al je contacten stuurt. Vrienden, familie, zakelijke contacten, oud collega’s, team genoten van de sport vereniging, leden van je wandelclub, je buren, oud schoolgenootjes.. je krijgt het beeld wel he?
Je legt in deze email uit wat je plannen zijn en dat je hun hulp kunt gebruiken in het verspreiden van bekendheid.
Het gaat vooral om bekendheid. Dat mensen je in gedachten hebben als zij zelf tegen iets aanlopen waar jij ze mee kunt helpen. Of dat ze iemand kennen die de resultaten wil die jij kunt bieden.
Tips voor je lanceer email
Ja leuk zo’n lanceer email, hoor ik je denken, maar wat schrijf ik daar nou in? Hier geef ik je wat tips.
- Wees duidelijk in wat jij te bieden hebt
Beantwoord de vragen: Wie ben je, waar ligt je kracht, wie help je en waarmee? Hiermee maak je de kern van je dienst snel duidelijk.
Schrijf eens op voor jezelf: Ik ben [jouw naam] en ik ben een expert in [jouw expertise]. Ik help [jouw doelgroep] om [het probleem dat je voor hen oplost]
- Wees duidelijk in waar je naar opzoek bent, wat je van de lezer vraagt. Nodig ze uit actie te ondernemen.
Leg duidelijk uit waarom je ze deze mail schrijft.
Bijvoorbeeld:
“Ik ben m’n bedrijf aan het opzetten en ik kan jouw hulp gebruiken in het bereiken van meer mensen die ik kan helpen.”
“Ken je mensen voor wie mijn dienst of product waardevol is? Wil je ze met mij in contact brengen?”
“Wil je mijn facebook pagina liken en deze met een introductie op je tijdlijn delen?”
- Maak een introductie aanbod
Om het nog aantrekkelijker te maken om over jouw te praten of facebooken met hun vrienden kun je een introductie actie bedenken.
Denk aan een korting op een knipbeurt (als je kapper bent). Of gratis kleur-advies als je interieur-styliste bent. Je wilt mensen uitnodigen je uit te proberen.
Zo kunnen zij het resultaat van jouw werk ervaren. Jouw beste reclame is tevreden klanten!
- Vraag om tips
Mensen vinden het altijd leuk om betrokken te worden en je vrienden kunnen waardevolle tips voor je hebben.
Bijvoorbeeld: “Waar vind je een goede boekhouder?” Of “Zijn er interessante netwerk-clubs in de buurt?”
Zij zijn blij dat ze hun kennis kunnen delen en jij bent ermee geholpen!
3. Geef drie kaartjes door
Omdat je enthousiast bent over wat je doet geef je mensen hier vast wel eens advies in. Dit zijn al klanten! Misschien betalen ze je er nog niet voor maar het is goed je bewust te zijn van je eigen expertise en wanneer je deze inzet.
Ben je met iemand in gesprek? Dit is een goede gelegenheid om ze te vertellen dat je aan het opstarten bent en dat je hier hulp bij kunt gebruiken.
Geef ze drie visitekaartjes en vraag ze deze door te geven aan mensen voor wie zij denken dat jij waardevol zou zijn.
Je hoeft niet bang te zijn dat je jezelf opdringt. Denk eraan dat jij WAARDEVOL bent voor mensen die jij kunt helpen. Je wilt zo veel mogelijk mensen de gelegenheid geven om hiermee in contact te komen.
Tips voor je visitekaartje
- Wat zet je op je visitekaartje?
Zet de zin die je bij punt 2 voor jezelf hebt opgeschreven op je visitekaartje. Zo is het direct duidelijk wat je doet! Vermeld er ook het adres van je (nieuwe) facebook bedrijfspagina op. Verder zijn telefoonnummer en email natuurlijk handig.
- Waar te bestellen?
Zelf ben ik fan van reclameland.nl om hun goede service. Bij hun kun je online ook je visitekaartje maken of kiezen uit vele ontwerpen. Voor 20 euro heb je al 250 kaartjes.