Mijn zwager Patrick is een succesvolle zakenman.
Bij een zakenman denk je al snel aan iemand in een pak, met een aktetas.
Zo is hij niet.
Hij loopt de hele dag op zijn slippers, drinkt om elf uur uitgebreid koffie met z’n gezin en ligt om 16 uur in het zwembad met z’n hond te spelen.
En ik mag hier heerlijk van mee genieten als ik, na anderhalf jaar, weer eens een weekje op bezoek kom in Spanje waar hij met m’n zusje en hun kids woont.
Gister tijdens de koffie vertelde hij me over zijn eerste baan.
Dat was bij KLM catering, waar hij als 21 jarige ex-punker (hij had zijn hoofd kaal geschoren om de baan te krijgen) op de inkoop afdeling terecht kwam.
Die afdeling was verantwoordelijk voor de voedselvoorziening aan de vliegtuigen.
En toen gebeurde het op een dag dat er door een fout in het systeem maar 20 dozen boterkuipjes waren besteld ipv 2.000 dozen boterkuipjes.
Drama. Paniek op de afdeling. Iedereen verstarde.
Patrick was niet onder de indruk en belde zich een slag in de rondte om aan voldoende boterkuipjes te komen. Maar toen hij deze had geregeld bleek dat er geen vervoer beschikbaar was om deze op tijd op de luchthaven te krijgen om alle vliegtuigen er mee te voorzien.
Er was geen busje te vinden, geen vrachtwagen te huren…
Wat deed ie? Hij bestelde 24 taxi’s. Die hij tot de nok liet volproppen met dozen met boterkuipjes.
Iedereen keek hem raar aan. Al die lui die al jaren lang op de afdeling zaten, die een vastgeroeste visie hadden hoe iets ging. Zij waren niet in staat creatief met de situatie om te gaan en deze op te lossen.
Ik vind het zo’n leuk verhaal omdat het deze creativiteit is die hem al jaren lang zo succesvol maakt in z’n eigen business.
En dit was in de tijd dat er nog geen internet bestond hè (zo’n 30 jaar geleden).
Er was geen Google om even ‘100.000 boterkuipjes met spoed’ in op te zoeken.
Over Google gesproken… Stel, je verkoopt boterkuipjes. Dan wil je hier natuurlijk op gevonden worden.
Als ik ‘boterkuipjes’ intyp in Google dan krijg ik 7380 resultaten.
Als ik intyp ‘boterkuipjes met spoed’ dan krijg ik er 211 (waarvan geen enkele link relevant is voor mijn zoekopdracht trouwens).
Dus wat nou als je een pagina inricht rond de zoekterm ‘boterkuipjes met spoed’. Dan zul jij zeker weten op nummer 1 komen te staan in de zoekresultaten als iemand daarop zoekt.
Dat zal natuurlijk niet zo vaak gebeuren. Maar die pagina hoef je maar één keer in te richten. En als iemand daar dan op zoekt, dan omzeil je 7380 andere websites van je concurrenten naar de top van de lijst van Google.
Dit is creatief met Google omgaan.
Want met het doen zoals iedereen het doet, dat is alleen maar prima als je achteraan de rij wilt aansluiten. Niet als je vooraan wilt staan.
En mocht je nou vooraan willen staan: Afgelopen maandag is m’n 6-weekse SEO intensive begonnen om je website hoger in Google te krijgen. Hierin leer je niet alleen de basis regels van SEO. Maar ook hoe je deze creatief kunt toepassen om sneller in de lijst boven te komen drijven.
Je kunt hier nu nog inhaken.
En ik nodig je er van harte toe uit. Want hoe leuk zou het zijn om jou ook toe te kunnen voegen als adresje waar ik aan het zwembad kan komen liggen 🙂
Mok