fbpx

9 krachten van je website en hoe je ze succesvol inzet

Een website heeft een ongelofelijke kracht. De kracht om je zichtbaar te maken bij jouw ideale bezoekers. En deze in tevreden klanten om te zetten.

Benut jij de volledige kracht van je website?

In deze blog laat ik je 9 krachten van een website zien en hoe je deze gebruikt om van je bezoekers klanten te maken. Zo zie je hoe een website voor jou kan werken zodat je er écht wat aan hebt.

Want jij wilt toch meer klanten kunnen helpen met het moois dat jij te bieden hebt?

Je website als power gereedschap

Zonder een website loop je klanten en inkomen mis.
Wist je dat 81% van de mensen een bedrijf of dienst online opzoeken voordat ze een aankoopbeslissing nemen? Als je geen website hebt, heb je geen kans om dit deel van je markt aan te spreken.

Daarnaast is je website het belangrijkste gereedschap voor je marketing. In feite is je website het middelpunt van je marketing. Alles wat je doet aan promotie, leidt mensen terug naar jouw website. Dit maakt je website een waardevolle tool voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Praktische voordelen

Een website heeft een aantal hele praktische voordelen:

 

1. Je website bespaart je geld

Hoewel de kosten voor het maken of laten maken van een website variëren, zullen de uitgaven die je eraan hebt veel kleiner zijn dan bijvoorbeeld een krantadvertentie. Hierdoor is het een hele kosteneffectieve manier om je bedrijf te promoten.

Zet je website daarom zo goed mogelijk in als promotie. Deze blog laat ik je zien hoe je dit doet. Lees gauw verder.

 

2 Je website bespaart je tijd

Het geven van informatie aan je klanten kost tijd, of het nu telefonisch is, persoonlijk, in een brochure of in e-mails. Op je website kun je veel informatie over je producten en diensten geven. Zo bespaar je tijd en kun je mensen altijd doorverwijzen naar je website.

TIP: Geef op je website antwoord op veel gestelde vragen. Hierdoor zijn deze onbeperkt beschikbaar, waardoor je tijd bespaart in het steeds maar weer afzonderlijk beantwoorden ervan!

Bijkomend voordeel van veel gestelde vragen op je website is dat je bezoekers langer op je website blijven om deze te lezen. Google ziet dit als een teken dat je website relevant is voor z’n bezoekers.  Hierdoor kom je hoger in de ranking te staan. 

3. Je website maakt je bedrijf 24/7 toegankelijk

Een website is dag en nacht beschikbaar voor zowel je vaste als je potentiële klanten. Bezoekers kunnen hun eigen tijd informatie over jouw product of dienst vinden. Zelf als jij ligt te slapen 🙂 Met de drukke levensstijl van vandaag is je website dus een goed platform om mensen waar en wanneer dan ook, te helpen bij hun aankoopbeslissing.

Al ben jij zelf niet 24 uur per dag beschikbaar, zorg er altijd voor dat mensen makkelijk je contact gegevens kunnen vinden op je website. Hiermee verlaag je de drempel voor ze om met je in contact te komen.

Maak klanten van je bezoekers

Als je je website goed gebruikt trekt het nieuwe klanten voor je bedrijf aan. Hierdoor kan jij jouw unieke waarde inzetten om meer mensen te helpen én verdien je ook meer geld.

Maar om dit te kunnen doen moet je eerst weten hoe een onbekende een klant wordt. Hoe gaat dat nou eigenlijk?

Alle succesvolle marketing strategieën zijn gebaseerd op een bepaald proces waar mensen doorheen gaan voordat ze overgaan tot het aankopen van een dienst of product.

Dit is het proces van Know – Like – Trust. Met andere woorden: Mensen moeten je eerst leren kennen, vervolgens leuk vinden, en als ze genoeg vertrouwen hebben in jouw expertise, dan zullen ze overgaan tot het kopen van je product of dienst. Voorwaarde is natuurlijk dat ze behoefte hebben aan jouw dienst en het kunnen betalen.

Je wilt dus van onbekenden vrienden maken, en van vrienden klanten. Een website heeft alle mogelijkheden in zich om dit proces te ondersteunen.

Trek meer klanten aan

Met de volgende punten laat ik je zien hoe je jouw website kunt gebruiken voor het aantrekken van meer klanten.

 

4. Je website geeft je bedrijf geloofwaardigheid

Vandaag gebruiken steeds meer mensen het internet om te zoeken naar de producten of diensten die ze nodig hebben. Je kleine onderneming krijgt geloofwaardigheid door een website te hebben. Zonder een website, zullen potentiële klanten naar je concurrenten gaan.

Zorg ervoor dat je website helder is zodat mensen snel vinden wat ze zoeken. Hiermee geef je jouw bezoekers de mogelijkheid je te leren kennen.

 

5. Je website is altijd actueel

Op je website is het veel makkelijker en sneller om informatie over je producten en diensten up to date te houden dan in print materiaal. Op je website kun je direct actuele informatie en nieuws leveren.

Hoe krijg je mensen naar je website om jouw nieuws te lezen? Mensen komen niet zo maar een paar keer per week op je website: Je wilt ze hiervoor uitnodigen.

Hoe doe je dat? Door ze te laten inschrijven op je mailinglijst of je bedrijfsfacebook pagina te liken. Je kunt ze nu een email of een post sturen waarin je ze naar je website leidt.
Meer over emailmarketing vertel ik in de volgende blog.

 

6. Je website maakt je bezoekers enthousiast over jou en je dienst

Een belangrijke tool om je bezoekers vertrouwen in je te laten krijgen is het bieden van waarde op je website. Hierdoor krijgen mensen de kans om een stukje van
je dienst of product al te ervaren. Dit verhoogt de betrokkenheid en maakt van je bezoeker een vriend.

Deel informatie die waardevolle is voor je doelgroep. Misschien verkoop je milieuvriendelijke producten en wil je tips delen over hoe je recyclet, of je bent een accountant en wil advies geven over hoe mensen hun boekhouding kunnen vereenvoudigen.

Schrijf hier een artikel over op je website en deel deze op facebook, LinkedIn of Instagram om meer bereik te krijgen (link wel altijd terug naar je website). Óf geef mensen toegang tot deze informatie door hun naam en email op je website achter te laten. Zo kun je ze weer per email op de hoogte stellen van je aanbod en eventuele aanbiedingen.

 

7. Je website geeft mensen vertrouwen in je

Het maakt niet uit welk type bedrijf je bent, een website is een geweldige plek om je kennis en kunde te laten zien. Dit verhoogt het vertrouwen dat je bezoekers in je hebben en ze zullen sneller klant worden.

Zet je website in om jouw expertise en kennis te laten zien. Dit doe je al door artikelen te schrijven die interessant zijn voor je doelgroep en die jouw kennis en ervaring over het onderwerp laten zien. Plaats regelmatig nieuwe artikelen.

Zet ook aanbevelingen van klanten op je website. Dit geeft niet alleen vertrouwen, het geeft de bezoeker ook inzicht in een specifiek probleem van die persoon waar jij een oplossing voor levert.

Nog geen klanten? Je hebt vast al mensen blij gemaakt met je dienst of product, al was het dan misschien niet betaald. Laat ze hun ervaring opschrijven en zet dit op je website.

 

8. Je website geeft je een duurzaam netwerk

Door je website het centrum te maken van verschillende activiteiten creëer je betrokkenheid van je bezoekers.

Mensen reageren op een artikel, schrijven zich in op je nieuwbrief, liken een post op facebook of downloaden een pdf met waardevolle informatie.

Deze betrokkenheid laat het vertrouwen zien dat deze mensen in je hebben. Deze groep actieve mensen zijn jouw ‘gemeenschap’.

Gebruik de betrokkenheid van mensen om ze op je aanbod te wijzen. Deze mensen zijn al geïnteresseerd, je hoeft ze alleen nog een goede reden te geven om tot aanschaf over te gaan.

Mensen uit je community die klanten van je geworden zijn kun je om een aanbeveling vragen. Dit verhoogt weer het vertrouwen dat nieuwe bezoekers in je krijgen.

 

9. Je website is je winkel

Naast het geven van informatie over je product of dienst, het bieden van waarde voor je bezoeker en het opbouwen van vertrouwen in jouw expertise, is je website ook je verkoop punt.

Dit kan letterlijk zijn door een online winkel in producten te hebben of een verkooppagina van een product te maken met een betaalknop. Maar ook als je loodgieter bent kun je via je website verkopen.

Maak een pagina die helemaal is toegespits op de voordelen en resultaten van jouw advies of dienst. In plaats van een bestel knop, maak je een knop om mensen uit te nodigen contact met je op te nemen voor een offerte, of intake gesprek. Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de verkoop en je kunt je website hier goed voor gebruiken.

Oude nieuwe keukentafel

Oude nieuwe keukentafel

Drie weken geleden, gebeurde er een wonder. Mijn broer deelde toen namelijk een post in onze familie app. Deze post ging over een boek dat net uit was. Dat boek was geschreven in het huis waar mijn vader is opgegroeid. Een prachtig huis waar mijn oudste oom nog met...

Lees meer
“Je moet een e-maillijst opbouwen!”

“Je moet een e-maillijst opbouwen!”

Dit heb je vast wel om je heen gehoord. Van een online marketing guru, je business coach of van andere startende zelfstandige ondernemers die actief met hun online marketing aan de slag gaan. Aan m’n keukentafel zitten vaak ondernemers die wel weten dat je een...

Lees meer
Hordes bezoekers in je winkel

Hordes bezoekers in je winkel

Hoe meer bezoekers op je website hoe meer klanten je krijgt. Dit is gewoon een statistisch feit. Stel je een winkel voor in een achteraf steegje. Laten we zeggen een wol-winkel. Niemand loopt er langs. Niemand ziet het dus. En niemand gaat naar binnen. Hoeveel zullen...

Lees meer

Voor groei en bloei

Water je website

Ontvang wekelijkse inspiratie om je website in te zetten voor de bloei van je bedrijf.

Je email gebruik ik om je wekelijks waardevolle tips te sturen. Bij inschrijving ga je hiermee akkoord. Je kunt je elk moment weer uitschrijven.

GRATIS CHECKLIST

Dit heb je nodig voor een nieuwe website

Je bent er maar 17 vinkjes van verwijderd :)

You have Successfully Subscribed!

GRATIS EBOOK

Bespaar direct tijd op het bouwen van je website

Ontdek de 7 geheimen naar sneller een betere website online

You have Successfully Subscribed!

Chat openen
Heb je een vraag? Stel hem hier gerust