Een heldere en overzichtelijke website levert je meer klanten op. Duidelijkheid over je product of dienst en goede vindbaarheid van informatie zorgt ervoor dat je bezoeker snel vindt wat ie zoekt en bij jou wil kopen.

Met deze 5 eenvoudige tips zorg je ervoor dat je bezoekers sneller klanten worden.

1. Rust en hierarchie

Een van de belangrijkste elementen van een heldere website is rust en hiërarchie. Bij een drukke pagina met allemaal verschillende lettertypes en kleuren worden onze ogen alle kanten opgetrokken. Hierdoor ontstaat er onrust omdat de hersenen niet kunnen uitmaken waar ze als eerste hun aandacht aan moeten besteden. Ze blijven maar heen en weer bewegen zonder informatie te kunnen opnemen.

Je wilt de bezoekers van je website dus helpen bij het bepalen waar ze zich als eerste op moeten richten. Vervolgens leid je ze intuïtief door de rest van de informatie.

Dit kan doormiddel van

• consequente kleuren en lettertypes te gebruiken

• teksten opsplitsen en een duidelijke koppen/subkoppen lijn te volgen

• witruimte tussen elementen aan te houden om lucht en overzicht te creëren

• het werken met contrasten als kleur in koppen of vlakken om belangrijke punten uit te lichten

2. Toegevoegde waarde

Wat bied jij de bezoeker? Maak dit direct duidelijk.

– Benoem de wens of probleem van je bezoeker en geef aan hoe jij die wens in vervulling kunt laten gaan of het probleem kunt oplossen. En dat niet alleen.

– Maak duidelijk waar jou bedrijf uniek in is. Laat het zien! Zo is het direct niet alleen helder of de bezoeker goed zit en of jij hem kunt helpen, maar ook dat dit de béste plek hiervoor is.

3. Pakkend beeld

Je wilt op je website met goede beelden werken. Ten eerste om lucht in je website te creëren. De afwisseling van tekst met beeld en de diepte die beelden scheppen, maken de pagina overzichtelijker en dynamischer. Ten tweede om dat wat je in teksten uitlegt op een belevingsniveau te ondersteunen. Een beeld prikkelt andere delen van de hersenen dan het cognitieve deel dat je met teksten aanspreekt. Dit is een belangrijke deel in het overbrengen van je boodschap.

Het is belangrijk om de goede verhouding tekst en beeld aan te houden zodat de algemene beleving van de pagina overzichtelijk blijft. Geef de beelden bijvoorbeeld een vaste plek, plak ze niet willekeurig tussen de teksten.

4. Duidelijk menu

Om informatie op je website snel en doeltreffend te vinden is er een duidelijk menu nodig. Het liefst een menu dat de bezoeker ten alle tijden in beeld heeft. Heb je veel pagina’s categoriseer ze op een logische manier. Gebruik niet meer dan 6 hoofdcategorieën en zet onbelangrijke maar noodzakelijke links in de footer. Je wilt dat de bezoeker altijd weet waar die zich binnen de structuur van de site bevindt.

5. Contactgegevens

Is jou grootste ergenis ook dat je moet zoeken naar contact gegevens op een website?

Maak dus niet dezelfde fout en zet je contact gegevens op je home pagina. Zorg er ook voor dat de bezoeker op elk punt in de website makkelijk bij je contact gegevens komt door ze bijvoorbeeld in de header te zetten die vervolgens altijd in beeld is. Nodig je bezoekers ook op elke pagina uit om contact met je op te nemen in de vorm van een button.

Ben je geïnspireerd? Pas deze tips direct toe op jouw website!

Vul je e-mailadres in,
dan mail ik je de link naar de training:

You have Successfully Subscribed!

Ontdek 9 voordelen van een website

en hoe je deze inzet voor meer klanten.

Schrijf je direct in om het e-Book te downloaden

Check je mail voor het e-Book!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online workshop

Starten met je website

Maandag 21 januari 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online workshop

Starten met je website

maandag 17 december 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis LIVE workshop

Starten met je website

Zaterdag 16 maart 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik kom naar de gratis aanschuif ochtend

op vrijdag 08 maart

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.