fbpx

3 eisen waar je website aan moet voldoen

Vroeger liet je je website door een bureau maken. Zíj waren de experts en wisten waar een website aan moest voldoen. Daar hoefde jij je niet mee bezig te houden. Je betaalde ze om te weten wat belangrijk was, de nieuwste ontwikkelingen te volgen en je hierover te adviseren.

Tijden veranderen en nu zijn we allemaal webbouwers geworden! Als moderne ondernemer wil je complete controle over je website. Je website is namelijk het centrum van al je online activiteiten. Activiteiten die bijdragen aan het verhogen van je zichtbaarheid, je bekendheid, je verbinding met je doelgroep en je verkoop.
Maar omdat je nu helemaal zelf verantwoordelijk bent hiervoor moet jij je dus goed informeren over waar je op moet letten bij een website. In deze blog vertel ik je aan welke 3 eisen je website móet voldoen om veilig en doeltreffend te zijn. Zo weet jij waar je op moet letten en kun je hier actie op ondernemen.

1. Je website is goed zichtbaar op alle apparaten

Als ik in de trein zit (of zelfs in een restaurant) zie ik iedereen om me heen met hun neus in hun mobiel. Wat doen ze daar? Nou naar jouw website kijken bijvoorbeeld! Een website die goed leesbaar is op desktop, tablet en mobiel is daarom een must. Hier zet ik 10 redenen op een rijtje waarom dit zo belangrijk is.

1. Google geeft prioriteit aan mobiel vriendelijke websites, in mobiele zoekresultaten.

2. Mensen gebruiken mobiele apparaten overal om van alles te doen.

3. Het helpt je om geloofwaardig te zijn bij je klanten en je bedrijfstak.

4. Het wordt de standaard.

5. Je kunt meer klanten sneller bereiken.

6. Je maakt je klanten veel gelukkiger.

7. Omdat Google wil dat je het doet.

8. Je website ziet er goed uit en functioneert goed op elk apparaat.

9. Je reputatie profiteert ervan.

10. Je bedrijf wordt als modern en relevant beschouwd.

Meer weten over het belang van het goed zichtbaar zijn van je website op alle verschillende apparaten lees je in m’n blog 10 redenen waarom je website geschikt voor mobiel moet zijn.

Check het

Is jouw website geschikt voor mobiel?
  1. Pak je mobiel
  2. Ga naar je website
  3. Moet je…
    a. inzoemen om de tekst te kunnen lezen?
    b. veel dunnere vingers hebben dan dat je hebt om op het menu te kunnen klikken?
    c. met het beeld naar links schuiven om de rechterhelft van je home pagina te bekijken?

Beantwoord je één van bovenstaande vragen met ja? Overweeg dan serieus een nieuwe website te (laten) maken. 65% van de bezoekers van jouw website bekijkt deze namelijk op hun mobiel!

2. Je website heeft een SSL Certificaat nodig

Een SSL certificaat is een bestand dat zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen de server (van jouw website) en een internet browser (zoals Chrome of Internet Explorer). Hierdoor kunnen gegevens veilig ingevoerd worden zonder dat externe systemen die gegevens kunnen stelen.

Denk alleen al aan de login gegevens van je wordpress omgeving. Maar ook persoonsgegevens die bezoekers eventueel op je website achterlaten.

Ook Google vind deze veiligheid belangrijk en heeft aangekondigd websites met een SSL certificaat te promoten in hun rankings. Dit omdat, met de toename van het aantal gehackte sites, veiligheid steeds belangrijker op internet wordt.

Check het

Is jouw website beveiligd met een SSL certificaat?
  1. Ga naar je website
  2. Klik op je url-balk (dat is de balk bovenin waar je je website adres invoert)

A. Staat er https:// voor je website adres?

Dan ben je beveiligd met een SSL certificaat en hoef je niks te doen.

B. Staat er http:// voor?

Dan raad ik je aan contact op te nemen met je hosting. Ga naar de website van jouw hostingprovider (bijv. Hostnet) en vraag een SSL certificaat aan voor jouw domein. Als ze telefonisch goed bereikbaar zijn kun je dit telefonisch doen en anders moet er hiervoor een optie op hun website staan.

3. Je website is duidelijk

Dit lijkt voor de hand te liggen maar toch kom ik vaak op websites waar ik tegen een blok tekst aanloop waar ik doorheen moet spitten voordat het me duidelijk wordt wat de dienst is die er wordt aangeboden. Wat doe jij dan? Dan haak je af toch?

Soms zíe je wel dat iets niet heel duidelijk is maar weet je niet wat je eraan kunt doen om het duidelijker te maken.

Let daarom op de volgende 4 punten:

– Leesbaar lettertype

Gebruik een leesbaar lettertype. Als tekst moeilijk te lezen valt haken mensen sneller af. Je wilt het ze zo makkelijk mogelijk maken de informatie op jouw website te lezen.

– Korte teksten

In korte teksten kom je snel tot de kern en ben je vaak dus duidelijker dan in lange teksten. Heb je een lange tekst? Kijk of je hem korter kunt maken of deel hem anders op in korte paragrafen en zet er duidelijke kopjes boven.

– Duidelijke navigatie

Hoe langer je bezoeker op je website zit en hoe meer pagina’s hij/zij bezoekt, hoe meer informatie die krijgt over waarom jij de beste bent in het oplossen van zijn/haar probleem.

Maar ook Google neemt de tijd die bezoekers op jouw website doorbrengen mee neemt in z’n ranking van je website. Wist je dat?

Anyway, om lang bezoek te bevorderen wil je je menu zo eenvoudig mogelijk inrichten. Zodat je bezoekers makkelijk en intuïtief doorklikken.

– Waar help je mij als bezoeker mee?

Beantwoord deze vraag zo snel mogelijk op je website!

Het liefst in één zin en zet deze in het groot 🙂

Zo maak je direct verbinding met het probleem van jouw bezoeker en laat je zien waar jij een oplossing voor biedt.

Als je bezoekers zich herkent in de situatie waar jij in helpt dan zijn ze veel meer geneigd om je website in te duiken dan wanneer dit te lang onduidelijk blijft.

Check het

Is jouw website duidelijk?
  1. Ga naar je website
  2. Stel jezelf de volgende vragen:

A. Is al m’n tekst goed leesbaar?
B. Als ik m’n homepagina bekijk is het dan in één oogopslag duidelijk waar de inhoud over gaat?
C. Is de menustructuur duidelijk? Zijn je aanbod-pagina’s bijvoorbeeld gecategoriseerd onder een kopje ‘Aanbod’. Of staan ze allemaal tussen ander-soortige pagina’s als Over mij en Werkwijze?
D. Als je de site opent, wordt het dan direct duidelijk wie jij waarmee helpt?

Check of je website aan bovenstaande punten voldoet

Zo ja? gefeliciteerd!
Zo nee, onderneem actie.

Heb je nog geen website?

Dan kun je deze nu zelf in een handomdraai maken met de

online cursus website maken ‘Lekker Webben’.
Nu 24 uur met €200,- korting
Oude nieuwe keukentafel

Oude nieuwe keukentafel

Drie weken geleden, gebeurde er een wonder. Mijn broer deelde toen namelijk een post in onze familie app. Deze post ging over een boek dat net uit was. Dat boek was geschreven in het huis waar mijn vader is opgegroeid. Een prachtig huis waar mijn oudste oom nog met...

Lees meer
“Je moet een e-maillijst opbouwen!”

“Je moet een e-maillijst opbouwen!”

Dit heb je vast wel om je heen gehoord. Van een online marketing guru, je business coach of van andere startende zelfstandige ondernemers die actief met hun online marketing aan de slag gaan. Aan m’n keukentafel zitten vaak ondernemers die wel weten dat je een...

Lees meer
Hordes bezoekers in je winkel

Hordes bezoekers in je winkel

Hoe meer bezoekers op je website hoe meer klanten je krijgt. Dit is gewoon een statistisch feit. Stel je een winkel voor in een achteraf steegje. Laten we zeggen een wol-winkel. Niemand loopt er langs. Niemand ziet het dus. En niemand gaat naar binnen. Hoeveel zullen...

Lees meer

Voor groei en bloei

Water je website

Ontvang wekelijkse inspiratie om je website in te zetten voor de bloei van je bedrijf.

Je email gebruik ik om je wekelijks waardevolle tips te sturen. Bij inschrijving ga je hiermee akkoord. Je kunt je elk moment weer uitschrijven.

GRATIS CHECKLIST

Dit heb je nodig voor een nieuwe website

Je bent er maar 17 vinkjes van verwijderd :)

You have Successfully Subscribed!

GRATIS EBOOK

Bespaar direct tijd op het bouwen van je website

Ontdek de 7 geheimen naar sneller een betere website online

You have Successfully Subscribed!

Chat openen
Heb je een vraag? Stel hem hier gerust