Vroeger liet je je website door een bureau maken. Zíj waren de experts en wisten waar een website aan moest voldoen. Daar hoefde jij je niet mee bezig te houden. Je betaalde ze om te weten wat belangrijk was, de nieuwste ontwikkelingen te volgen en je hierover te adviseren.

Tijden veranderen en nu zijn we allemaal webbouwers geworden! Als moderne ondernemer wil je complete controle over je website. Je website is namelijk het centrum van al je online activiteiten. Activiteiten die bijdragen aan het verhogen van je zichtbaarheid, je bekendheid, je verbinding met je doelgroep en je verkoop.
Maar omdat je nu helemaal zelf verantwoordelijk bent hiervoor moet jij je dus goed informeren over waar je op moet letten bij een website. In deze blog vertel ik je aan welke 3 eisen je website móet voldoen om veilig en doeltreffend te zijn. Zo weet jij waar je op moet letten en kun je hier actie op ondernemen.

Hieronder vind je een opname van de Facebook Live uitzending over de 3 eisen waar je website aan moet voldoen.

1. Je website is goed zichtbaar op alle apparaten

Aan het belang van het goed zichtbaar zijn op alle verschillende apparaten heb ik een uitgebreide blog gewijd. Hier nog even de 10 redenen op een rijtje waarom je wilt dat jouw website op desktop, tablet en mobiel er goed uitziet.

1. Google geeft prioriteit aan mobiel vriendelijke websites, in mobiele zoekresultaten.

2. Mensen gebruiken mobiele apparaten overal om van alles te doen.

3. Het helpt je om geloofwaardig te zijn bij je klanten en je bedrijfstak.

4. Het wordt de standaard.

5. Je kunt meer klanten sneller bereiken.

6. Je maakt je klanten veel gelukkiger.

7. Omdat Google wil dat je het doet.

8. Je website ziet er goed uit en functioneert goed op elk apparaat.

9. Je reputatie profiteert ervan.

10. Je bedrijf wordt als modern en relevant beschouwd.

Check het

Is jouw website geschikt voor mobiel?

  1. Pak je mobiel
  2. Ga naar je website
  3. Moet je…
    a. inzoemen om de tekst te kunnen lezen?
    b. veel dunnere vingers hebben dan dat je hebt om op het menu te kunnen klikken?
    c. met het beeld naar links schuiven om de rechterhelft van je home pagina te bekijken?

Beantwoord je één van bovenstaande vragen met ja? Overweeg dan serieus een nieuwe website te (laten) maken. 65% van de bezoekers van jouw website bekijkt deze namelijk op hun mobiel!

2. Je website heeft een SSL Certificaat nodig

Een SSL certificaat is een bestand dat zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen de server (van jouw website) en een internet browser (zoals Chrome of Internet Explorer). Hierdoor kunnen gegevens veilig ingevoerd worden zonder dat externe systemen die gegevens kunnen stelen.

Denk alleen al aan de login gegevens van je wordpress omgeving. Maar ook persoonsgegevens die bezoekers eventueel op je website achterlaten.

Ook Google vind deze veiligheid belangrijk en heeft aangekondigd websites met een SSL certificaat te promoten in hun rankings. Dit omdat, met de toename van het aantal gehackte sites, veiligheid steeds belangrijker op internet wordt.

Check het

Is jouw website beveiligd met een SSL certificaat?

  1. Ga naar je website
  2. Klik op je url-balk (dat is de balk bovenin waar je je website adres invoert)

A. Staat er https:// voor je website adres?

Dan ben je beveiligd met een SSL certificaat en hoef je niks te doen.

B. Staat er http:// voor?

Dan raad ik je aan contact op te nemen met je hosting. Ga naar de website van jouw hostingprovider (bijv. Hostnet) en vraag een SSL certificaat aan voor jouw domein. Als ze telefonisch goed bereikbaar zijn kun je dit telefonisch doen en anders moet er hiervoor een optie op hun website staan.

3. Je website is duidelijk

Dit lijkt voor de hand te liggen maar toch kom ik vaak op websites waar ik tegen een blok tekst aanloop waar ik doorheen moet spitten voordat het me duidelijk wordt wat de dienst is die er wordt aangeboden. Wat doe jij dan? Dan haak je af toch?

Soms zíe je wel dat iets niet heel duidelijk is maar weet je niet wat je eraan kunt doen om het duidelijker te maken.

Let daarom op de volgende 4 punten:

– Leesbaar lettertype

Gebruik een leesbaar lettertype. Als tekst moeilijk te lezen valt haken mensen sneller af. Je wilt het ze zo makkelijk mogelijk maken de informatie op jouw website te lezen.

– Korte teksten

In korte teksten kom je snel tot de kern en ben je vaak dus duidelijker dan in lange teksten. Heb je een lange tekst? Kijk of je hem korter kunt maken of deel hem anders op in korte paragrafen en zet er duidelijke kopjes boven.

– Duidelijke navigatie

Hoe langer je bezoeker op je website zit en hoe meer pagina’s hij/zij bezoekt, hoe meer informatie die krijgt over waarom jij de beste bent in het oplossen van zijn/haar probleem.

Maar ook Google neemt de tijd die bezoekers op jouw website doorbrengen mee neemt in z’n ranking van je website. Wist je dat?

Anyway, om lang bezoek te bevorderen wil je je menu zo eenvoudig mogelijk inrichten. Zodat je bezoekers makkelijk en intuïtief doorklikken.

– Waar help je mij als bezoeker mee?

Beantwoord deze vraag zo snel mogelijk op je website!

Het liefst in één zin en zet deze in het groot 🙂

Zo maak je direct verbinding met het probleem van jouw bezoeker en laat je zien waar jij een oplossing voor biedt.

Als je bezoekers zich herkent in de situatie waar jij in helpt dan zijn ze veel meer geneigd om je website in te duiken dan wanneer dit te lang onduidelijk blijft.

Check het

Is jouw website duidelijk?

  1. Ga naar je website
  2. Stel jezelf de volgende vragen:

A. Is al m’n tekst goed leesbaar?
B. Als ik m’n homepagina bekijk is het dan in één oogopslag duidelijk waar de inhoud over gaat?
C. Is de menustructuur duidelijk? Zijn je aanbod-pagina’s bijvoorbeeld gecategoriseerd onder een kopje ‘Aanbod’. Of staan ze allemaal tussen ander-soortige pagina’s als Over mij en Werkwijze?
D. Als je de site opent, wordt het dan direct duidelijk wie jij waarmee helpt?

Neem actie

De eerste vereisten van je website is dat ie veilig, zichtbaar en duidelijk moet zijn.
Check of je website aan bovenstaande punten voldoet en onderneem actie mocht dit niet het geval zijn!

Heb je een verouderde website die niet meer past bij je boodschap of de internet eisen?
Zet dan de eerste stap in het weer goed neerzetten van je bedrijf op internet door jouw ideale bezoekers te bepalen.

Gratis WORKSHEET

Bepaal je ideale bezoekers

Wie wil je eigenlijk aanspreken op je website?
Dit helder hebben is de eerste stap naar het uitdrukken van jouw unieke waarde op je website. Met m’n gratis worksheet help ik je deze stap te zetten.

Vul je e-mailadres in,
dan mail ik je de link naar de training:

You have Successfully Subscribed!

Ontdek 9 voordelen van een website

en hoe je deze inzet voor meer klanten.

Schrijf je direct in om het e-Book te downloaden

Check je mail voor het e-Book!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online workshop

Starten met je website

Maandag 21 januari 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis online workshop

Starten met je website

maandag 17 december 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik schrijf me in voor de gratis LIVE workshop

Starten met je website

Zaterdag 16 maart 10:00 uur

Privacy verklaring

You have Successfully Subscribed!

Ja, ik kom naar de gratis aanschuif ochtend

op vrijdag 08 maart

Privacy verklaring

Je bent succesvol aangemeld voor de volgende aanschuif ochtend in Amersfoort. Check je mail voor meer info.